De GSH ontwikkelt strategisch beleid op het gehele aanbod van masteropleidingen, met name om de kwaliteit, efficiëntie en effectiviteit te bevorderen. De GSH bevordert tevens interdisciplinariteit en flexibiliteit door over de grenzen van opleidingen heen onderwijsaanbod te creëren. De GSH bevordert de synergie tussen masteropleidingen door de (vak-)opbouw en opzet van de verschillende opleidingen op elkaar af te stemmen. De GSH ontwikkelt daarnaast beleid op het gebied van studiesucces en studiebegeleiding.
De GSH draagt bij aan de planning en uitvoering van de cyclus van de facultaire Onderwijs- en Examenregeling (OER) voor de masteropleidingen. De OER-en worden door de decaan voorgelegd aan de medezeggenschapsorganen. De GSH ontwerpt kaders die bijdragen tot het goed functioneren van de opleidingscommissies en de examencommissie voor de masteropleidingen en zorgt voor consistentie in regelgeving en uitspraken van deze commissie. De GSH draagt in nauwe samenspraak met de opleidingsdirecteuren bij aan de efficiënte en consequente uitvoering van onderwijsbeleid in de verschillende opleidingen. De kwaliteit en samenhang van de opleidingen worden bewaakt door de opleidingscommissies en de examencommissie, waardoor regels voor examens, toetsen, ingangseisen en eindtermen consistent en op elkaar afgestemd zijn. Om randvoorwaarden met betrekking tot de kwaliteit en consistentie van het opleidingsgedeelte van het promotietraject te bewaken fungeert een Graduate Studies Committee waarin naast de directeur van de GSH, onderzoeksdirecteuren, promovendi en een coördinator van een researchmaster zitting hebben.
De Graduate School biedt één loket voor de aanmelding, werving en selectie van masterstudenten (het Graduate Office). Het Graduate Office coördineert ook de voorlichting aan aankomende studenten en de introductiebijeenkomsten per opleiding. De Graduate School stuurt de voorlichting van masterstudenten aan en zorgt voor facultaire informatie aan (buitenlandse) studenten.