Doelstellingen en actuele stand van zaken
25% reductie voetafdruk van de door ons ingekochte producten en diensten
In 2019 voerden we een nulmeting uit en hadden de door ons ingekochte producten en diensten een voetafdruk van : 21.934 ton CO2-equivalent. In 2026 doen we een tweede meting. In 2022 is een nieuw contract met afvalpartij Seenons afgesloten. Met hen is onder meer afgesproken dat zij verbeterplannen opstellen om aan deze doelstelling bij te dragen. In 2023 zal gewerkt worden aan een betere borging van duurzaamheid in onze inkoopprocessen.
25% reductie van grondstoffenverbruik in 2026
Om onze vorderingen bij deze doelstelling vast te stellen meten we de hoeveelheid verbrand en te recyclen afval. In 2019 werd in totaal 1020 ton afval afgevoerd. In 2022 was dat 960 ton, een afname van ruwweg 6 procent ten opzichte van de nulmeting in 2019. De sterke daling in 2020 en 2021 is veroorzaakt door de COVID pandemie. De komende jaren werken we verder aan het terugbrengen van ons grondstoffenverbruik.
In 2022 zijn we begonnen met het gescheiden inzamelen van afvalstromen. Het aandeel gerecycled afval is daarmee toegenomen van 19 procent in 2019 naar 36 procent in 2022.
50% reductie papiergebruik en aantal printers op de UvA in 2026, en inkoop van ons eigen gerecyclede papier (2026)
Hier vind je een overzicht van het papiergebruik in het aantal vellen A4 papier. De sterke daling in 2020 en 2021 is veroorzaakt door de COVID pandemie. Opvallend is dat ook in 2022, toen de UvA weer volop draaide, het papiergebruik ruim 70% lager bleef dan in 2019. Hiermee lijkt de beoogde reductie van het papiergebruik behaald.
25% reductie inkoop van nieuw meubilair door levensduurverlenging (en eventueel inkoop hergebruikt meubilair)
Data voor deze doelstelling zijn momenteel niet beschikbaar, de UvA onderzoekt manieren om hier grip op te krijgen in samenspraak met leveranciers.
25% reductie in het gebruik van disposables (waaronder koffiebekers) in 2026
In 2026 willen we een reductie van 25% van alle werkwerpartikelen (waaronder koffiebekers) ten opzichte van 2019. In 2019 hebben we 5,1 miljoen koffiebekers verbruikt. De doelstelling is dat we dit terugbrengen naar 3,8 miljoen in 2026. De sterke daling in 2020 en 2021 is veroorzaakt door de COVID pandemie. In 2022 stond de teller op 3,0 miljoen koffiebekers, daarmee is het gebruik met zo’n 42% gedaald ten opzichte van 2019. Voor 11 procent van de dranken die in 2022 bij de automaten werden gehaald, had de medewerker of student zelf een beker bij zich.
Vanaf 2023 verwijderen we bij zo veel mogelijk automaten de suikerzakjes, melkcupjes en roerstaafjes.
Vanaf 2024 moeten bekers en verpakkingsmaterialen in de kantines volledig worden hergebruikt.
De UvA verkrijgt meer inzicht in de aangeschafte en verbruikte hoeveelheden chemicaliën en schoonmaakmiddelen per locatie per 2021
Op basis van dit inzicht wordt er een plan opgesteld en in werking gezet om het gebruik van de meest milieu- en gezondheidsbelastende stoffen te verminderen waar mogelijk.
In de laboratoria op de FNWI worden de meeste chemicaliën gebruikt. Voor 2021 is de impact van die chemicaliën in kaart gebracht, het gaat om 117,8 ton CO2 equivalent. Vloeibare stikstof en oplosmiddelen namen in 2021 94 procent van die impact voor hun rekening. De komende jaren houden we in de gaten hoeveel vloeibare stikstof en oplosmiddelen worden gebruikt en proberen we dat gebruik te verminderen.
In 2021 werd 375 ton vloeibare stikstof gebruikt op de FNWI. In 2022 ging dat om 314 ton, een afname van 16 procent. Voor oplosmiddelen zijn de gegevens vooralsnog alleen bekend voor 2021, toen werd er 9 ton oplosmiddelen gebruikt.
Status overige voorgenomen maatregelen
Lees meer over de maatregelen in het White Paper Duurzaamheid (PDF, 19 p.).
-
Bij aanbestedingen met de grootste impact wordt aantoonbaar effectief gestuurd op duurzaamheid
De komende periode (2023-2025) starten aanbestedingen voor onder meer meubilair, printen en bloemen, waarbij duurzaamheid wordt meegewogen.
-
Stoppen met de verkoop van wegwerpwaterflesjes
Sinds augustus 2021 worden geen wegwerpwaterflesjes meer verkocht en zijn kraanwatertappunten uitgebreid. Door de coronamaatregelen is het lastig te bepalen hoe groot het effect is geweest op de verkoop van pet-flesjes. In 2020 zijn totaal 104.781 pet-flesjes verkocht en in 2021 totaal 172.219. In komende jaar gaan we door middel van steekproeven kijken hoeveel andere verpakkingen er in ons afval zitten.
Sinds juli 2021 wordt er statiegeld geheven op plastic pet-flesjes. Uit een steekproef in november 2021 bleek dit een effectieve maatregel: er werden vrijwel geen petflesjes aangetroffen in het restafval.
-
We bevorderen scheiding en afvalreductie
In september 2022 zijn we gestart met een nieuwe manier van afval scheiden. Lees hier meer.
-
Afschaffen van losse restafvalbakjes in 2022
Met het in gebruik nemen van een inzamelingsyteem voor gescheiden afvalstromen in 2022 is het gebruik van losse restafvalbakjes afgeschaft.
-
We stoppen met de aanschaf van nieuw meubilair bij verhuizingen
Het doel is dat het nog bruikbare meubilair meeverhuist, ofwel dat het meubilair dat al op de nieuwe werkplek staat in gebruik wordt genomen.
Op dit moment is nog niet in kaart in hoeverre beleid wordt nageleefd.
-
We stimuleren de vraag naar hergebruikte en gerecyclede producten
Door zelf gerecyclede producten in te kopen, bijvoorbeel door het terugkopen van ons 'eigen' geryclede papier.
-
We sturen op afvalreductie via onze inkoopprocessen
Dat geldt onder andere voor verpakkingsmaterialen zoals herbruikbare bekers en bakjes.
-
We bevorderen afvalscheiding - en reductie
Door middel van heldere communicatie en slim ontwerp van de omgeving.