Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

dhr. dr. R.J.M. (Remmert) Daas

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Educational Sciences
Fotograaf: Tirzah Schnater

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Kamernummer: D8.06
Postadres
  • Postbus 15780
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
Social media
  • Profiel

    Remmert Daas werkt sinds september 2013 bij de Universiteit van Amsterdam. In 2008 studeerde hij af als docent Engels 2e graad. Vervolgens werkte hij drie jaar als docent Engels in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2013 behaalde hij zijn Master Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn masterthesis onderzocht (effecten van) beleid op burgerschapsonderwijs in Nederland, Engeland en Zweden.

    Op 3 april 2019 verdedigde Remmert zijn proefschrift getiteld 'Assessment of Citizenship Competences'. Zijn promotieonderzoek richtte zich op het ontwikkelen van een nieuwe aanpak om burgerschapscompetenties van leerlingen te beoordelen. Hieraan namen leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, en studenten in het mbo deel. Zijn proefschrift is openbaar toegankelijk en het beoordelingsinstrument is vrij beschikbaar voor docenten en scholen. Dit instrument bestaat uit rubrics waarin niveaus van burgerschapskennis, -houding en -vaardigheden beschreven worden.

    Heden is Remmert aangesteld als Postdoc onderzoeker bij de afdeling Pedagogische- en Onderwijswetenschappen. Hij is betrokken bij verschillende onderzoeken naar burgerschapscompetenties van leerlingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Daarnaast verzorgt hij verschillende vakken (onder andere over onderwijsbeleid) aan de bachelor en master onderwijswetenschappen.

  • Nevenwerkzaamheden

    Promovendiraad Universiteit van Amsterdam

    Van augustus 2014 tot december 2016 bestuurslid en voorzitter van de universitaire promovendiraad 'UvAPro'. UvAPro vertegenwoordigt de belangen van alle promovendi aan de UvA. Zie UvAPro voor meer informatie.

    Skills platform

    Lid werkgroep van het ministerie van OCW waarin (beleids-)ontwikkeling rond het leren, beoordelen en onderzoeken van skills besproken worden.

  • Publicaties

    2019

    2017

    2016

    2014

    • Daas, R. (2014). Linking citizenship education policy to students’ citizenship competence in the Netherlands, Norway, Scotland and Sweden. In A. B. Dijkstra, & P. I. de la Motte (Eds.), Social outcomes of education: the assessment of social outcomes and school improvement through school inspections (pp. 73-100). Amsterdam: Amsterdam University Press. [details]

    2019

    • Daas, R. J. M., Dijkstra, A. B., & de Kort, I. (2019). Verkenning instrumenten opbrengstgericht burgerschapsonderwijs. Universiteit van Amsterdam.

    2016

    • Daas, R., & Dijkstra, A. B. (2016). Burgerschap. In Skills Platform (Ed.), Skills voor de toekomst: een onderzoeksagenda (pp. 31-38). Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. [details]

    2014

    • van den Berge, W., Daas, R., Dijkstra, A. B., Ooms, T., & ter Weel, B. (2014). Investeren in skills en competenties: een voorstudie voor programmering van onderzoek en beleid. (CPB achtergronddocument). Den Haag/Amsterdam: Centraal Planbureau/Universiteit van Amsterdam. [details]

    2019

    2018

    • Daas, R. J. M., & Mennes, H. I. (2018). Inhoudelijke vergelijking domeinbeschrijving burgerschap in het basisonderwijs en ICCS.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden