Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. A.M. (Marthe) Möller

Universitair Docent Entertainment Communicatie
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Expertisegebied: sociale cohesie en mediagebruik, gedeelde online ervaringen, social media comments, online sociale invloed, machine learning
Fotograaf: Bastiaan Heus

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 166
  • Kamernummer: C10
Postadres
  • Postbus 15791
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    A. Marthe Möller (PhD, 2021) is Universitair Docent Entertainment Communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). In haar werk bestudeert Marthe hoe het gebruik van sociale media verbondenheid kan bevorderen. Dit doet ze door enerzijds te onderzoeken welke psychologische mechanismen hieraan ten grondslag liggen en wanneer mensen zich juist wel of niet met anderen verbonden voelen als ze media gebruiken. Anderzijds bestudeert Marthe hoe kunstmatige intelligentie en met name machine learning door wetenschappers gebruikt kan worden om dit onderwerp te bestuderen. Marthe is aangesloten bij het UvA Data Science Centre en ze is co-directeur van het Digital Communication Methods Lab.

  • Onderzoek

    Onderzoeksmethoden

    • Experimenteel onderzoek
    • Inhoudsanalyses
    • Geautomatiseerde analyses van tekstdata

    Huidig onderzoek

    Marthe is op dit moment onder andere bij de volgende onderzoeksprojecten betrokken:

    • Verbonden door Entertainment: Binnen dit project is Marthe co-promotor van PhD kandidaat Zhiying (Diana) Liu. In het project wordt onderzocht hoe mediagebruik voor een gevoel van verbondenheid met anderen kan zorgen. Het richt zich daarbij met name op de rol van het samen bekijken en (online) bespreken van televisieprogramma's of films. 
    • Duurzame relaties (samenwerking met dr. Rhianne W. Hoek): In dit project wordt onderzocht hoe influencers over klimaatverandering communiceren op sociale media. Het project kijkt naar hoe dit sociale media gebruikers kan stimuleren om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij door milieubewuster te gaan leven. 
    • AnNoBias: Dit project onder leiding van dr. Anne C. Kroon onderzoekt hoe de vooroordelen die mensen hebben beïnvloeden hoe ze berichten van anderen interpreteren. Het kijkt daarnaast ook hoe computermodellen (d.w.z. machine learning algoritmen) deze vooroordelen overnemen en hoe de resultaten van deze modellen hierdoor worden beïnvloed.

    Beurzen & prijzen

    • Seed Funding Onderzoeksbeurs (2021, 2022)
    • ASCoR Baschwitz Jonge Onderzoeker Prijs (2022)
    • Van Reijmersdal Aspasia Fonds Onderzoeksbeurs (2021)
  • Onderwijs en PhD begeleiding

    Bachelor

    Master

    PhD begeleiding

  • Publicaties

    2024

    2023

    • Möller, A. M., & Boukes, M. (2023). Online social environments and their impact on video viewers: The effects of user comments on entertainment experiences and knowledge gain during political satire consumption. New Media & Society, 25(5), 999-1022. https://doi.org/10.1177/14614448211015984 [details]

    2022

    2021

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R., & Peter, J. (2021). Sharing the fun? How social information affects viewers’ video enjoyment and video evaluations. Human Communication Research, 47(1), 25-48. https://doi.org/10.1093/hcr/hqaa013 [details]
    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R., & Peter, J. (2021). The effects of social information on the enjoyment of online videos: An eye tracking study on the role of attention. Media Psychology, 24(2), 214-235. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15213269.2019.1679647 [details]

    2020

    • Möller, A. M., Kühne, R., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2020). A social identity perspective on the effect of social information on online video enjoyment. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 14(4), Article 6. https://doi.org/10.5817/CP2020-4-6 [details]

    2019

    • Möller, A. M., & Kühne, R. (2019). The effects of user comments on hedonic and eudaimonic entertainment experiences when watching online videos. Communications: The European Journal of Communication Research, 44(4), 427-446. Advance online publication. https://doi.org/10.1515/commun-2018-2015 [details]
    • Möller, A. M., Kühne, R., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2019). Exploring user responses to entertainment and political videos: An automated content analysis of YouTube. Social Science Computer Review, 37(4), 510-528. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0894439318779336 [details]

    2018

    • de Vries, D. A., Möller, A. M., Wieringa, M. S., Eigenraam, A. W., & Hamelink, K. (2018). Social comparison as the thief of joy: Emotional consequences of viewing strangers' Instagram posts. Media Psychology, 21(2), 222-245. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1267647 [details]

    2023

    • Möller, A. M., Hoek, R. W., Helwegen, B., & Thijs, G. (2023). On the road to sustainability: Themes and strategies used by Dutch greenfluencers on Instagram and their relation with user activity. Abstract from Etmaal Communicatiewetenschap 2023, Enschede, Netherlands.
    • Möller, A. M., Hoek, R. W., Helwegen, B., & Thijs, G. (2023). On the road to sustainability: Themes and strategies used by Dutch greenfluencers on Instagram and their relation with user activity. Paper presented at 73rd Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Toronto, Canada.

    2022

    • Möller, A. M., & Boukes, M. (2022). Satirizing the clothing industry on YouTube: How political satire and user comments jointly shape behavioral intentions. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap.

    2021

    • Möller, A. M., & Boukes, M. (2021). Watching infotainment "together": The effects of user comments on entertainment experiences and knowledge gain of political satire viewers. Paper presented at International Communication Association (ICA), United States.

    2020

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2020). Sharing the fun? How social information affects viewers' video enjoyment and video evaluations. Abstract from Cyberspace International Conference, Brno, Czech Republic.
    • Möller, A. M., Kühne, R. J., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2020). A social identity perspective on the effects of social information. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap 2020.
    • Möller, A. M., Kühne, R. J., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2020). A social identity perspective on the effects of social information. Paper presented at International Communication Association (ICA), Gold Coast, Australia.

    2019

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2019). Attention to user comments on YouTube: An eye tracking study. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Nijmegen.
    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2019). Attention to user comments on YouTube: An eye tracking study. Poster session presented at International Communication Association (ICA), Washington, United States.

    2018

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2018). Social information on YouTube. Poster session presented at 9th CAT MCIG Doctoral Consortium, Prague, Czech Republic.
    • Möller, A. M., Kühne, R. J., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2018). Exploring user responses to entertainment and political videos: An automated content analysis of YouTube. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap, Ghen, Belgium.

    2017

    • Möller, A. M. (2017). Through the looking-glass: The effects of user comments on entertainment experiences in response to an animated short film. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap.

    2016

    • Wieringa, M. S., Eigenraam, A. W., Hamelink, K., Möller, A. M., & de Vries, D. (2016). Social comparison as the thief of joy: Emotional consequences of viewing strangers' Instagram posts. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Amsterdam, Netherlands.

    Prijs / subsidie

    • Möller, M. (2022). ASCoR Baschwitz Young Scholar Award.

    Andere

    • van der Wal, A. (organiser), Boerman, S. (organiser), de Jong, C. (organiser), Hendriks, H. (organiser), Jonkman, J. (organiser), Mollen, S. (organiser), Möller, M. (organiser), van Straten, C. (organiser) & Vliegenthart, R. (organiser) (6-2-2020 - 7-2-2020). Etmaal van de Communicatiewetenschap, Amsterdam. In February 2020, ASCoR hosted the “Etmaal van de Communicatiewetenschap”, the annual conference for all communication science scholars in the (…) (organising a conference, workshop, ...). https://nefca.eu/etmaal/etmaal-van-de-communicatiewetenschap-2020/

    2021

    • Möller, A. M. (2021). Shared enjoyment: Online videos, social information, and hedonic entertainment experiences. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden