Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

A.M.M. (Anne-Mieke) Thieme MA

Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde

Bezoekadres
  • Spuistraat 134
Postadres
  • Postbus 1637
    1000 BP Amsterdam
Contactgegevens
  • Onderzoeksinteresses

    Mijn onderzoeksinteresses zijn meertaligheid in onderwijs, kinderopvang en taalbeleid en sociolinguïstiek in het algemeen.

  • Huidige project

    Op het moment doe ik promotieonderzoek binnen Project MIND (www.projectmind.nl). Mijn promotieonderzoek gaat over de peerinteracties van meertalige kinderen, hoe zij met elkaar spelen op de dagopvang. Hiervoor combineer ik kwantitatieve en kwalitatieve methoden, zoals sociale netwerkanalyse, observaties, interviews en vragenlijsten.

    Mijn begeleiders zijn:

     

    Lees meer over mijn onderzoek op mijn Faces of Science pagina van NEMO Kennislink, of bekijk hier een korte video over mijn onderzoek.

  • App voor sociale netwerkanalyse (CSNA)

    Wilhelm Thieme heeft in samenwerking met mij de app CSNA ontwikkeld voor sociale netwerkanalyse. Deze app stelt je in staat om in real time op een iPad bij te houden wie met wie praat of omgaat, en geeft een edgelist als output. De app is vrij toegankelijk voor onderzoeksdoeleinden op de App Store, zo lang je deze referentie toevoegt:

    Thieme, W.J., & Thieme, A.M.M. (2021). CSNA: Application for Classroom Social Network Analysis. https://apps.apple.com/ca/app/csna/id1561754611

  • Eerder onderzoek

    Eerder maakte ik deel uit van projecten over kansengelijkheid in het basisonderwijs (Anna Glazenborg, Folkert Kuiken, Sible Andringa), meertalige studenten op de universiteit (Heleen Vander Beken) en meertalig taalbeleid in Den Haag (Ingrid Tieken-Boon van Ostade). Zie onderstaande publicaties.

  • Publicaties

    2021

    • Thieme, A-MMM., Hanekamp, K., Andringa, S. J., Verhagen, J., & Kuiken, F. (2021). The effects of foreign language programmes in early childhood education and care: a systematic review. Language, culture and curriculum. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1984498

    2021

    • MIND-team, Aalberse, S. P., Andringa, S. J., Hanekamp, K., Keydeniers, D. J., Kuiken, F., Thieme, A. M. M., Verhagen, J., & Vos, E. (2021). Meertaligheid in dagopvang. Een onderzoek naar de effecten van het gebruik van twee talen op het kinderdagverblijf. Universiteit van Amsterdam.
    • Thieme, A-M., & Vander Beken, H. (2021). Meertalige en anderstalige studenten in het Nederlandstalige universitaire onderwijs: kansen en uitdagingen voor taalbeleid. Een verkennende analyse. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 34ste HSN-Conferentie: #HSN 34 (pp. 24-30). Skribis. https://drive.google.com/file/d/1KaF_g2i21PiEevmTpi4IYpLD0XyvWQ8t/view [details]
    • Thieme, W. J. (Developer), & Thieme, A. M. M. (Author). (2021). CSNA: Application for Classroom Social Network Analysis. Software https://apps.apple.com/ca/app/csna/id1561754611

    2020

    • Glazenborg, A., Thieme, A-M., Andringa, S., & Kuiken, F. (2020). Evaluatie Kansenaanpak Primair Onderwijs Amsterdam. Schooljaar 2019-2020. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Thieme, A-M., & Vander Beken, H. (2020). Meertalige en anderstalige studenten in het Nederlandstalige universitaire onderwijs: kansen en uitdagingen voor taalbeleid: Een verkennende analyse. Kennisdeling Taalbeleid. https://www.kennisdelingtaalbeleid.org/item/426/ [details]

    2020

    • Thieme, A. M. M., Glazenborg, A. M., Andringa, S. J., & Kuiken, F. (2020). Tien voorbeeldinterventies Kansenaanpak PO, Amsterdam. Universiteit van Amsterdam.

    2022

    • Thieme, A. M. M., Andringa, S. J., Verhagen, J., & Kuiken, F. (2022). Sociale aansluiting en samenspel van meertalige peuters volgens pedagogisch medewerkers. Poster session presented at Taalontwikkeling van Kinderen Dag, Nijmegen, Netherlands.
    • Thieme, A. M. M., Andringa, S. J., Verhagen, J., & Kuiken, F. (2022). Teacher perspectives on multilingual children’s peer interactions in ECEC. Abstract from EARLI SIG5, Utrecht, Netherlands.

    2019

    • Thieme, A. M. M. (2019). Multilingual The Hague: Municipal language policy, politics, and practice. Poster session presented at Anéla najaarsstudiedag, Utrecht, Netherlands.
    • Thieme, A. M. M., & Smakman, D. (2019). "I was taught to teach RP": Native pronunciation norms in the L2 English classroom. Abstract from Teaching Language and Intercultural Communicative Competence in Higher Education: Issues, research and best practices, Leiden, Netherlands.

    2018

    • Thieme, A. M. M. (2018). Polder Dutch: Young Urban Mobile Females?. Abstract from Globalising Sociolinguistics Conference II, Leiden, Netherlands.
    • Thieme, A. M. M., & Smakman, D. (2018). Societal treatment of Dutch postvocalic (r). Poster session presented at Sociolinguistics Circle, Maastricht, Netherlands.

    Spreker

    • Thieme, A.-M. (invited speaker) (8-10-2021). Multilingual The Hague: Municipal language policy, politics, and practice, 18th EFNIL Conference, Cavtat.
    • Kuiken, F. (speaker) & Thieme, A.-M. (speaker) (6-10-2020). Monitor Kansenaanpak 2019/2020., Gemeente Amsterdam.
    • Thieme, A.-M. (invited speaker), Broekhoff, P. (invited speaker), Mirza, U. (invited speaker) & van Ditzhuijzen, K. (invited speaker) (23-9-2020). Paneldiscussie Meertaligheid in Den Haag, Bibliotheek maakt je (taal)rijker! (Taalhuis Den Haag), The Hague.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden