'Als je kijkt naar hun achtergrond dan verschillen onze studenten behoorlijk van elkaar, en ook als je kijkt naar wat studenten met de studie willen zie je dat ze uiteenlopende doelen hebben. De ene heeft nog geen idee wat er na de bachelor moet komen, terwijl klasgenoten misschien neurowetenschapper, ondernemer of taaldocent willen worden, robots willen aansturen of inburgeraars willen helpen. Wat ze met elkaar delen is dat ze nieuwsgierig zijn, dat ze iets willen weten over de mens en over hoe we met informatie omgaan, dat ze zich niet tot één perspectief of vakgebied willen beperken. Als grootste voordeel én nadeel van deze studie noemen studenten vaak de keuzevrijheid: als je voor CLC kiest volg je niet één uitgestippeld pad maar moet je eigenlijk blijvend reflecteren op wat je uit je studie komt halen.'
'Ja, je kunt met deze opleiding veel kanten op omdat je jezelf echt een specifiek profiel kunt geven. Eenderde van de opleiding kun je naar eigen wens invullen. Dat kun je doen door 30 studiepunten aan specialisatie te kiezen en 30 studiepunten in te vullen met keuzevakken. Als je bijvoorbeeld kiest voor de specialisatie Kunstmatige Intelligentie en je keuzevakken invult met programmeervakken dan heb je een heel ander profiel dan wanneer je de specialisatie communicatiewetenschappen doet en vooral letterkunde keuzenvakken kiest.
De opleiding geeft jou daarbij de tools, onderzoeksmethodes en keuzevrijheid om je eigen nieuwsgierigheid achterna te gaan.'
'Met een diploma CLC kun je complexe problemen in uiteenlopende beroepen en vakgebieden tackelen, omdat je goed tot de kern kunt doordringen en verbindingen kunt leggen, en vervolgens die inzichten toegankelijk kunt maken voor een breed publiek. Je denkt makkelijk outside the box en durft over de grenzen van je eigen expertise heen te kijken. Je weet goed hoe mensen onderling communiceren en kunt in zowel het Nederlands als het Engels anderen overtuigen. Waarom? Omdat je goed kunt luisteren en doorvragen, gewend bent aan samenwerken in interdisciplinaire teams en geoefend hebt de vinger op de zere plek te leggen. Je kunt daardoor zien wat je nog moet leren om iets tot een goed einde te brengen, en weet wat je daarvoor moet doen.
Inhoudelijk begrijp je hoe het brein taal en andere vormen van input verwerkt, hoe communicatie ontstaat en gestuurd wordt, hoe je technologie kunt inzetten om mensen beter te begrijpen en om ons er beter toe te verhouden. Je kunt bouwen aan bruggen tussen mensen, systemen en ideeën.'
Caitlin Meyer is docent en programmadirecteur van de bachelor Cognitie, Taal en Communicatie.