Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bij CLC leer je vragen stellen én beantwoorden over het menselijk taalvermogen en andere mentale processen die je brein elke dag (al dan niet bewust) uitvoert, oftewel cognitie. Je onderzoekt dus de relatie tussen taal en bijvoorbeeld aandacht, abstract denken, rekenen, het geheugen, logica, overtuigingskracht of het vermogen om te liegen.

Je krijgt naast een basis in de taal- en communicatiewetenschap dus ook te maken met andere vakgebieden, zoals psycho(bio)logie, neurowetenschap, muziekwetenschap, en filosofie. En vanaf dag één leer je je eigen data verzamelen, verwerken, en analyseren. 
 
Na drie jaar draai je je hand niet meer om voor een beetje programmeren, statistiek en diverse onderzoeksmethodes. De richting waarin je je specialiseert heeft veel invloed op je individuele expertises, terwijl je tegelijkertijd met je studiegenoten gericht blijft op het snijvlak van het eigen domein met andere vakgebieden. Alleen met die brede blik kun je hedendaagse complexe vraagstukken te lijf. Zo werkten onze studenten voor onze partners in het publieke en commerciële werkveld aan thema's als eerlijke algoritmes, ethisch omgaan met LLMs, rechtvaardige overheidscommunicatie, meertalige gemeenschappen, taal(vaardigheid) op school en taal en identiteit.

Meike Dries, alumnus CLC
Copyright: Meike Dries
Door Cognition, Language and Communication kan ik nu met een kritische blik naar mijn werk kijken. Meike Dries, alumnus CLC Lees het interview
  • Het eerste jaar

    In het eerste jaar krijg je een aantal vakken waarin je getraind wordt om wetenschappelijk onderzoek te doen. Je leert een goede onderzoeksvraag formuleren, data verzamelen en verwerken (statistiek), en je bevindingen rapporteren (mondeling en schriftelijk). Daarnaast krijg je inhoudelijke vakken die je inleiden in de cognitiewetenschap, de taalwetenschap, en de communicatiewetenschap. Al bij de opleidingsintroductie ervaar je hoe het is om onderzoeker te zijn: hoe stel je goede vragen, en waar moet je naar kijken om hierop antwoord te krijgen? We bezoeken Artis, waar je leert over taal en communicatie bij dieren.

  • Het tweede en derde studiejaar

    In het tweede studiejaar kies je een vakkenpakket uit een andere opleiding, namelijk psychologie, psychobiologie*, kunstmatige intelligentie, taalwetenschap, communicatiewetenschap, filosofie of muziekwetenschap. Dat vakkenpakket biedt je een ander perspectief en maakt dat je een interdisciplinaire blik ontwikkelt op menselijke cognitie.

    * Deze specialisatie is alleen mogelijk als je voldoet aan de toelatingseisen van de bachelor Psychobiologie.

Studieschema

Let op:  Dit is het studieschema van het gemeenschappelijke programma van de bachelor Cognition, Language and Communication. De programmaonderdelen van de specialisaties vind je in de Studiegids.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Introduction to Linguistics
    Blok 1
    6

    You are introduced to the field of linguistics and acquire basic academic skills, such as doing experiments, locating and reading texts and data, and presenting research. These skills are developed further through a group research project.

  • Leading Questions in Cognition, Language and Communication
    Blok 1
    6

    You are introduced to the interdisciplinary field of Cognition, Language & Communication. You learn about cognitive mechanisms and acquire theoretical tools to think about cognition from a scientifically-informed perspective. You develop research skills and write a proposal using literature and methods.

  • Designing Research in Cognition, Language and Communication
    Blok 2
    6

    You learn to design and conduct research in Cognition, Language and Communication, and deepen your knowledge of methodology and research design. You work on a group research project, tested in a written exam and linked to the Statistics in R course.

  • Verbale communicatie
    Blok 2
    6

    Je maakt kennis met theoretische benaderingen van verbale communicatie, zoals retorica, taalhandelingstheorie en argumentatietheorie. Ook leer je hoe deze worden toegepast in onderzoek naar persuasieve teksten.

  • Statistics in R
    Blok 3
    6

    You learn statistical analysis and reporting in R, building on earlier skills. You apply statistical methods to your own dataset and write a full research paper, with special focus on the results, discussion and conclusion.

  • Sociale interactie en cognitie
    Blok 4
    6

    Je onderzoekt hoe sociale interactie werkt en leert hoe je de structuur ervan systematisch kunt bestuderen. Je maakt kennis met theorieën zoals contextualisering, facework en genretheorie, en met kwalitatieve methoden om cognitieve processen in interactie te analyseren.

  • Human Cognition
    Blok 4
    Blok 5
    12

    You are introduced to cognitive science, its origins, philosophical foundations, and key questions. You study cognitive modelling and brain research techniques, and develop a well-grounded research proposal in the field under individual supervision.

  • Cognitie en overtuiging
    Blok 5
    6

    Je maakt kennis met theorieën over overtuiging binnen de cognitiewetenschap, waaronder rationele en onbewuste beïnvloeding, en de rol van metaforen. Je voert een literatuurstudie uit en presenteert de resultaten in TEDx-format op een interne conferentie.

  • Onderzoeksproject Cognition, Language and Communication 1
    Blok 6
    6

    In a small group, you carry out a research project based on a proposal from the Human Cognition course. You report the results in a short paper and give an oral presentation at the propaedeutic-year closing conference.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Philosophy of the Humanities (Language and Cognition)
    Blok 1
    6

    Je maakt kennis met onderzoeksvragen over taal, communicatie en cognitie via het debat over linguistic relativity. Je leert invloedrijke artikelen begrijpen, verbanden leggen tussen deelgebieden en onderzoeksresultaten interpreteren tegen de achtergrond van menselijke cognitie.

  • Cognition, Language and Communication in Research Papers
    Blok 2
    6

    In dit vak maak je kennis met onderzoeksvragen binnen taal, communicatie en cognitie via het debat over language, communication and thought, gestart met de theorie van linguistic relativity. Je leert belangrijke studies begrijpen, verbinden en kritisch bespreken.

  • Onderzoeksproject Cognition, Language and Communication 2
    Blok 3
    6

    Je voert in een groepje een klein onderzoek uit op basis van het voorstel uit het vak Cognition, Language and Communication in Research Papers 1. Je rapporteert de resultaten in een paper en via een mondelinge congrespresentatie.

  • Computational Methods
    Blok 4
    6

    You study how language properties relate to complexity and learnability. You learn core concepts of Formal Language Theory and read empirical applications. You are introduced to probability theory, random variables, and elementary information theory.

  • Multimodal Perspectives on Cognition, Language & Communication
    Blok 5
    6

    You study communication, language and cognition from a multimodal perspective. You compare information encoding across channels, explore simultaneous multimodal communication, and examine how structural or semantic features and cognitive processes relate to the choice and combination of communication channels.

  • Knowledge Application
    Blok 6
    6

    Je voert in een groep een project uit voor een externe opdrachtgever. Je leert werken met Design Thinking, maakt een plan van aanpak, presenteert je resultaten en reflecteert op je leerproces en mogelijke loopbaanrichting.

  • Gebonden keuze
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    24
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Vrije keuzeruimte
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    30
  • Gebonden keuze
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 4
    Blok 5
    6
  • Cognitive Modelling
    Blok 1
    6

    You learn to construct and test computational models of cognition, language, and communication. The course covers the philosophical background, practical modelling skills, and influential examples, allowing you to evaluate theoretical explanations through model programming and testing.

  • Advanced Statistics
    Blok 4
    6

    You expand your data analysis skills with more advanced methods using R and RStudio, building on what you learned in the first two years of the BSc Cognition, Language and Communication.

  • Bacheloronderzoek Cognition, Language and Communication
    Blok 5
    Blok 6
    12
Verplicht vak
Keuzevak
UvA Studiegids: Bachelor Cognition, Language and Communication
  • Minor en keuzeruimte

    In het derde jaar van de opleiding heb je 30 studiepunten (EC) om naar eigen inzicht in te vullen. Je kunt die besteden aan een minor of aan keuzevakken.

    Keuzevakken

    In principe kun je elk vak als keuzevak volgen. Dat kan een vak zijn van de Faculteit der Geesteswetenschappen, een andere faculteit of zelfs een andere universiteit. De meeste opleidingen bieden aparte keuzevakken aan.

    Minor

    Een minor is een samenhangend onderwijsprogramma van 30 EC. Een minor is niet verplicht, maar kan een goede voorbereiding zijn op een master of een bepaald beroep.

  • Stage lopen en internationaal studeren

    Het is mogelijk om tijdens de studie stage te lopen en een periode in het buitenland te studeren.

    Stage lopen

    In de keuzeruimte kun je stage lopen. We hebben contact gelegd met een aantal bedrijven die stagiaires van onze opleiding kunnen ontvangen. Je doet werkervaring op en krijgt een indruk van de mogelijkheden binnen een organisatie en van wat voor werk bij jou past. Tegelijkertijd krijgt de organisatie de kans kennis te maken met studenten Cognition, Language and Communication en hun vaardigheden.

    Internationaal studeren

    De UvA neemt intensief deel aan internationale samenwerkings- en uitwisselingsprogramma’s, waardoor je een periode in het buitenland kunt studeren. Studenten uit het buitenland volgen op hun beurt colleges bij de UvA.

  • Honoursprogramma

    Studenten die naast het reguliere onderwijs een extra uitdaging zoeken, kunnen het honoursprogramma volgen.

    Wie komen in aanmerking?

    • Studenten die hun propedeuse in één jaar afronden met gemiddeld een 7,5 of hoger kunnen - na selectie - worden toegelaten tot een honoursprogramma in het tweede en derde jaar van hun bacheloropleiding.
    • De aanmelding voor de selectie start in het tweede semester van je eerste studiejaar.

    Studenten die het honoursprogramma met succes afronden, krijgen hiervan een vermelding op het supplement van hun bachelordiploma.

  • Studiebegeleiding, tijdsbesteding en toetsvormen

    Als bachelorstudent ben je zo'n 42 uur per week met de studie bezig. In het eerste studiejaar volg je zo'n 10 tot 15 uur college per week. De andere uren besteed je aan zelfstudie. Je zoekt en bestudeert materiaal in de bibliotheek, je bereidt je voor op colleges of tentamens of schrijft een werkstuk. In het tweede en derde jaar heb je minder college-uren, maar besteed je meer tijd aan werkstukken en onderzoek. 

    • Tijdens hoorcolleges licht de docent de literatuur toe die je van tevoren hebt bestudeerd.
    • Tijdens werkcolleges werk je intensief samen met je medestudenten, maak je opdrachten en houd je presentaties.
    • Toetsen bestaan uit schriftelijke of mondelinge tentamens, presentaties, werkstukken of referaten. De resultaten van de toetsen vormen samen het eindcijfer van het vak.

    Studiebegeleiding

    Tijdens je studie kun je rekenen op een goede studiebegeleiding: in het eerste jaar krijg je een ouderejaars ‘buddy', en door het jaar heen houd je contact met je tutor over hoe je de studie ervaart en wat je ambities zijn. Tijdens je studie krijg je een docent-tutor aangewezen die samen met de studieadviseur begeleiding aan zal bieden om de kans op een succesvolle afronding van de studie te vergroten. Haal je binnen het eerste jaar 48 studiepunten of meer dan krijg je een positief bindend studieadvies (BSA) en kun je je studie zonder meer vervolgen.

Veelgestelde vragen
  • Wat is het verschil tussen CLC en opleidingen als Communicatiewetenschap en Taalwetenschap?

    Bij CLC bekijken we communicatie in relatie tot cognitie. Cognitie omvat alle mentale processen die je iedere dag, al dan niet bewust, inzet voor taken zoals rekenen, muziek, plannen en taal. Je geheugen is er dus een onderdeel van, maar bijvoorbeeld ook je rede of voorstellingsvermogen. We kijken tijdens de studie onder andere naar hoe aandacht werkt en hoe je die kunt vasthouden, naar hoe overtuigen werkt, en naar hoe communicatie op verschillende niveaus en manieren geanalyseerd en geïnterpreteerd kunnen worden. Je kunt ook denken aan verschillen tussen mens en dier.

    Taal is bij CLC het vertrekpunt, maar meer dan bij Taalwetenschap ligt bij CLC de nadruk op taal als cognitief fenomeen. Er worden verbanden gelegd met andere hogere cognitieve functies (geheugen, rekenen, muziek, visuele waarneming) en hoe we menselijke cognitie in het algemeen kunnen bestuderen. Dat heeft als gevolg dat meer dan bij taalwetenschap aandacht is voor de ontwikkeling van vaardigheden als programmeren, statistiek en technieken om processen in het brein te bestuderen. Ook is de bachelor Linguistics volledig Engelstalig, terwijl bij CLC ook Nederlands essentieel is.

  • Wanneer zou ik NIET voor deze opleiding moeten kiezen?

    CLC is minder geschikt als je niet (wetenschappelijk) geïnteresseerd bent in cognitieve processen zoals logisch redeneren, rekenen, muziek en taal. Je moet dus interdisciplinair ingesteld zijn, of op zijn minst openstaan om een brede blik te ontwikkelen. De opleiding is daarom misschien minder aantrekkelijk als je puur theoretisch of puur praktisch georiënteerd bent, of jezelf als een ‘traditionele alfa’ ziet: CLC'ers zijn denkers, maar ook doeners!

    Behalve theoretische kennis krijg je ook een flinke dosis experimentele vaardigheden mee. We leren je hoe je in de praktijk onderzoek doet om antwoord te krijgen op allerlei theoretische vraagstukken. We lezen geen literaire werken en bestuderen geen historische bronnen. Verder zou je niet voor deze opleiding moeten kiezen als je naast je studie veel dingen 'erbij' wilt doen, of niet voldoende tijd hebt om aan de studie te besteden. Een voltijdsopleiding is voor velen te intensief om (grote) bijbanen en dergelijke te kunnen volhouden.

    Als je alléén een interesse hebt in cognitie of cognitieve psychologie, is deze opleiding misschien te breed voor jou: taal en communicatie maken een belangrijk onderdeel van het kernprogramma uit.

  • Wat houdt het interdisciplinaire karakter van deze opleiding in? Hoe alfa of bèta is CLC?

    Interdisciplinair betekent letterlijk tussen disciplines. Het gaat dus niet om één vakgebied, maar juist om snijvlakken tussen verschillende vakgebieden. We bestuderen in de opleiding (ook) onderwerpen die traditioneel vanuit de geesteswetenschappen (alfa) bestudeerd worden, maar we doen dat met onderzoeksmethoden die uit de gedrags- en maatschappijwetenschappen komen (gamma), en uit de natuurwetenschappen (bèta). Je kunt complexe problemen dan vanuit verschillende perspectieven benaderen en die met de doortastende blik van een geesteswetenschapper bij elkaar brengen. Alfa, bèta en gamma zijn hier dus met elkaar verweven: we kijken naar taal en communicatie als producten van de mens, maar hebben ook oog voor de biologie die erachter zit en voor hoe je taal en communicatie kunt modelleren. Statistiek en programmeren zijn verplichte onderdelen in het programma.

    Er zijn zeker zeven richtingen die je kunt volgen, want je volgt bij CLC verplicht een pakketje vakken van 30 EC (of soms 24 EC) van een van de volgende opleidingen: Communicatiewetenschap, Filosofie, Kunstmatige Intelligentie, Muziekwetenschap, Psychologie, Psychobiologie en Taalwetenschap. Daarnaast heb je 30 EC vrije keuzeruimte. Die kun je inzetten om je nog verder te verdiepen of juist te verbreden. Die 60 EC zit verspreid over het tweede en derde jaar, zodat je ook regelmatig je ‘eigen’ studiegenoten blijft tegenkomen.

  • Wat voor soort projecten doe je tijdens de studie?

    Je doet tijdens de opleidingen verschillende onderzoeksprojecten, en binnen de cursus Knowledge Application ook een project in opdracht van een bedrijf of organisatie buiten de opleiding. Om enkele voorbeelden te noemen: studenten hebben gewerkt voor een IT-bedrijf dat een applicatie heeft ontwikkeld die automatisch advies geeft om teksten te optimaliseren voor specifieke doelgroepen. Anderen hebben een tool gebouwd waarmee logopedisten, klinisch taalkundigen en docenten snel kunnen nagaan of bepaalde ingrepen en behandelingen wetenschappelijk onderbouwd zijn. Weer anderen hebben gewerkt aan de vraag hoe je mensen het beste kunt informeren over de privacy-gevoeligheid van het gebruik van (bijvoorbeeld) de Corona-app.

  • Welke ruimte is er voor keuzevakken, een stage of studeren in het buitenland?

    Er is behoorlijk veel keuzeruimte in het programma van CLC ingebouwd. In totaal volg je 60 EC bij andere opleidingen. De helft daarvan (24 of 30 EC) bestaat uit opleidingsgebonden keuzevakken die je bij een van zeven opleidingen doet: Communicatiewetenschap, Filosofie, Kunstmatige Intelligentie, Muziekwetenschap, Psychologie, Psychobiologie, of Taalwetenschap. De andere helft kun je vrij invullen.

    Eigenlijk lopen alle CLC’ers een klein beetje stage: binnen de cursus Knowledge Application voer je in groepsverband een praktijkgericht project uit voor een echte opdrachtgever buiten de universiteit. Je kunt hierbij denken aan commerciële partijen in verschillende gebieden (IT, tekst- en data-analyse) maar ook organisaties zoals Auris en Kentalis. Wil je daarna meer ervaring opdoen? Dan kun je daar een deel van je keuzeruimte voor gebruiken. We hebben binnen de opleiding contact met verschillende organisaties die soms stageplaatsen hebben. Of je kunt in overleg met de stagecoördinator zelf op zoek gaan naar een stageplaats. Ook met onderzoeksstages hebben onze studenten goede ervaringen.

    Onder normale omstandigheden kun je ook zeker een periode in het buitenland studeren. Net als bij andere opleidingen is het mogelijk dat je je keuzeruimte invult met vakken van een andere universiteit, ook in het buitenland. Als je in een vroeg stadium weet dat je naar het buitenland wilt en daar in de planning rekening mee houdt, kun je dat in principe ook zonder studievertraging doen. Het handigste moment om naar het buitenland te gaan is het eerste semester van het derde jaar. Daar is nu nog één verplicht CLC-vak, maar dat zou je ook eerder kunnen doen. We kijken of het mogelijk is om dat vak binnen ons eigen programma elders te doen, zodat het hele eerste semester vrij is om naar eigen inzicht in te richten.

  • Wat is de voertaal van de opleiding?

    In de praktijk is de opleiding tweetalig: sommige vakken en colleges zul je in het Nederlands volgen, andere in het Engels, bijvoorbeeld bij het vak Introduction to Linguistics. Veel studiematerialen zijn in het Engels. Zowel een goede beheersing van het Nederlands als een goede mondelinge en schriftelijke beheersing van het wetenschappelijk Engels zijn dus van essentieel belang. Hier besteden we in de opleiding ook aandacht aan.

  • Kan ik CLC gaan studeren als ik afgewezen word voor Psychologie?

    Als je wordt afgewezen bij Psychologie dan is CLC zeker een interessant alternatief. Binnen de opleiding CLC kun je je namelijk specialiseren in psychologie. Realiseer je wel dat het hierbij gaat om cognitieve psychologie, waarbij we mentale processen bestuderen, zoals aandacht, geheugen, informatieverwerking en natuurlijk ook taal. Je wordt met deze opleiding dus geen psycholoog in een klinische setting als de GGZ of een ziekenhuis.

  • Wat bedoelen jullie met onderzoeksintensief?

    Bij CLC leer je je eigen nieuwsgierigheid te ontwikkelen en deze om te zetten in onderzoeksvragen, maar ook om te ontdekken wat je nodig hebt om je onderzoeksvragen te beantwoorden. Je mag hierbij onderzoeksmethodes uit allerlei vakgebieden kiezen en combineren. Dit is een uniek aspect van deze studie. Wat ga jij doen? Zet je een online vragenlijst uit, meet je oogbewegingen in het lab, zet je een gedragstaak op in de vorm van een spelletje, maak je een computermodel... of toch iets anders?