Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Suzan Ros, derdejaarsstudent Onderwijswetenschappen

 

Hoi, ik ben Suzan. In het derde jaar van mijn opleiding Onderwijswetenschappen liep ik 5 maanden stage bij Tumult, een bedrijf dat schoolboeken ontwikkelt voor mentorlessen.

Tumult maakt verschillende soorten schoolboeken over sociaal-emotionele vaardigheden, studievaardigheden en loopbaanoriëntatie. Naast deze boeken heeft Tumult ook een academie die trainingen aanbiedt voor mentoren. 

Werkzaamheden als stagiaire Onderwijswetenschappen  

Tijdens mijn stage hielp ik om lessen te ontwikkelen voor Tumult Actueel. In de digitale omgeving van Tumult kan een mentor elke week een les downloaden over een actueel thema dat aansluit op een les uit het boek, zoals Prinsjesdag, Week voor Respect, Week tegen Pesten en Paarse Vrijdag. Daarnaast maakte ik een overzicht waarin ik de werkvormen in de werkboeken onderwijskundig analyseerde en indeelde in verschillende categorieën. 

Ik hield me bezig met het bedenken, brainstormen, ontwikkelen en reviewen van de lessen. Meestal deed ik dat samen met andere medewerkers, maar de lessenserie over Paarse Vrijdag mocht ik volledig zelf bedenken, maken en afronden. Dat was leuk, uitdagend en motiverend, en ik ben erg trots dat ik twee mooie lessen rondom dit thema heb mogen maken. 

Jezelf en het werkveld beter leren kennen  

Tijdens een stage leer je veel over jezelf. Zo ontdekte ik dat ik moest wennen aan een hele dag voor een scherm zitten en dat erg lange dagen misschien toch niets voor mij zijn. Ook kwam ik erachter dat ik perfectionistische trekken heb en dat ik daardoor moeite kan hebben met feedback en op tijd om hulp te vragen. Door leerdoelen te formuleren en daar actief mee aan de slag te gaan, zie je dat je veel groei doormaakt in de zaken waar je nog moeite mee hebt. Om hulp vragen ging aan het eind van mijn stage al een stuk beter! 

Wat ik ontzettend leuk vond aan mijn stage was om ergens kwalitatief aan bij te kunnen dragen. Iets maken en daar eigenaarschap over hebben is erg waardevol, vooral als het ook nog eens nuttig is voor mentoren en leerlingen.