De quote "ballet is a woman" van choreograaf George Balanchine is een van de beroemdste uitspraken in de dansgeschiedenis. Bij ballet, moderne en hedendaagse dans heeft het onderzoek naar gender altijd een centrale rol gespeeld. Welke rol speelt dans als fysieke kunstvorm in de huidige debatten over gendervraagstukken?
Kerngegevens van evenement Ballet is woman?!? Gender construction in contemporary ballet and dance
23 februari 2024
18:00 -19:30
Nationale Opera en Ballet

Bijzonder hoogleraar Gabriele Klein gaat in deze lezing in de context van het stuk "Frida" in op de rol van vrouwelijke kunstenaars in dans en de relevantie van choreografie voor het begrip van genderfiguren. Aansluitend aan de lezing is er een discussie met Rachel Beaujean, adjunct-artistiek directeur Het Nationale Ballet. De lezing vindt plaats in het Engels.

Voor dit evenement zijn toegangskaarten nodig. Meer informatie over de kaartverkoop kunt u vinden op de website van Nationale Opera & Ballet.

Deze lezing maakt deel uit van een reeks, georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam en Nationale Opera en Ballet. Op 13 en 20 maart vinden de overige lezingen plaats.

How to choreograph? Choreographic working methods in contemporary dance and ballet (13 maart)

For a coffee with Hans van Manen (20 maart)