Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Wat begon als doe-, kijk-, lees- en luistertips voor familie en vrienden, is uitgegroeid tot een bedrijf dat een brug wil slaan tussen historische instellingen en het jonge publiek. In een interview met Het Parool praten de jonge historici Roos Hamelink en Hannah Bakx over hun Instagram-pagina Goeie Ouwe Koeien.

Roos Hamelink en Hannah Bakx leerden elkaar kennen bij de master Publieksgeschiedenis waar het duo merkte dat ze een goede klik hadden. Na hun eerste samenwerking bij de pop-up tentoonstelling rondom de voorstelling Gijsbreght van Aemstel, begonnen ze een Instagrampagina voor historische tips. Het duurde dan ook niet lang voor Goeie Ouwe Koeien werd benaderd door verschillende historische instellingen om de geschiedenis aantrekkelijker te maken voor een breed publiek. Veel instanties zoals musea en archieven hebben moeite met het aantrekken van een jong publiek en hier kan Goeie Ouwe Koeien fungeren als schakel tussen instelling en publiek.

Naast opdrachten voor allerlei instellingen, organiseren Roos en Hannah ook zelf excursies. Door middel van nieuwe en frisse invalshoeken en ideeën willen ze laten zien dat geschiedenis overal om ons heen is. Roos en Hannah geloven dat iedereen enthousiast kan worden over geschiedenis. Met Goeie Ouwe Koeien wil het duo laten zien dat geschiedenis verder gaat dan feiten en jaartallen.