David Hielkema, alumnus van de master Journalistiek en media, is door de Stichting Verhalende Journalistiek verkozen tot een van de Meestervertellers van het jaar 2020. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn afstudeerwerk over de jeugdzorg, dat gepubliceerd werd in NRC Handelsblad.
David Hielkema

‘Meestervertellers’ is de jaarlijkse selectie van de beste verhalende producties uit Nederland en Vlaanderen, een initiatief van Stichting Verhalende Journalistiek. De selectie wordt gemaakt door een redactie die bestaat uit Vlaamse en Nederlandse journalisten. Het afstudeerwerk van David Hielkema, die vorig jaar zijn master Journalistiek en media afrondde aan de UvA, is een van de tien geselecteerde producties van 2020.

Twee maanden bij de jeugdzorg

In zijn verhaal Als een hulpeloos vogeltje stond Jaimy bij jeugdzorg voor de deur neemt Hielkema de lezer mee naar de wereld van de jeugdzorg. Hierbij kiest hij het perspectief van de cliënten, en dan in het bijzonder Jaimy: een twintigjarige Amsterdammer die kampt met depressies en PTSS. Voor het maken van de productie liep de auteur twee maanden mee bij de ggz-instelling Wij Zijn Broer, waar jongeren zitten met psychische, gedrags- en/of verslavingsproblemen. Vaak wordt in abstracte termen gesproken over jongeren in de jeugdzorg. Hielkema wilde daar verandering in brengen: ‘Ik wilde weten wie deze jongeren zijn. Het verhaal moest verder gaan dan cijfers, verder dan bedragen waar de politiek het over heeft.’

De Stichting Verhalende Journalistiek is lovend over Hielkema’s verhaal: ‘Hier is een goed schrijvende antropoloog aan het werk. Petje af dat het de auteur gelukt is binnen te komen, het vertrouwen te winnen en zowel integer als indringend te beschrijven wat hij hoorde en zag.’

Meesterproef

De productie van Hielkema, die later gepubliceerd werd in NRC Handelsblad, was zijn meesterproef. Dat is een afstudeervorm waarbij studenten in plaats van een wetenschappelijke scriptie te schrijven een multimediale (onderzoeks-)journalistieke productie maken, en hier vervolgens op reflecteren in een academisch paper. Sinds 2018 hebben studenten van de master Journalistiek en media de mogelijkheid te kiezen voor de meesterproef als alternatief voor de scriptie.