In de video zien we dat de Amsterdamse School bedoeld was om het leven van arbeiders te verbeteren. De bouwstijl werd ontwikkeld in een tijd waarin de meesten van hen nog in krottenwijken woonden. De nieuwe gebouwen moesten niet alleen zorgen voor betere en gezondere leefomstandigheden, maar waren ook bedoeld om schoonheid in het leven van arbeiders te brengen.

Bouwen aan vooruitgang

Educatief programma voor mbo-klassen

Studenten van de master Geschiedenis (Educatie en communicatie) produceerden de video onder begeleiding van docenten Carla van Boxtel en Laura van Hasselt. Daarbij deden ze alles zelf, van het schrijven van het script tot het inspreken van de stemmen. Student Dylan Beerepoot ontwikkelde de animatie, met behulp van programma’s als Photoshop en After Effects. ‘Ik had daar al ervaring mee, want tekenen en animeren is een hobby van mij’, vertelt hij. ‘Mijn medestudenten ontwikkelden intussen het script, waarbij ze steeds de doelgroep van de video voor ogen hielden.’

De video is onderdeel van een educatief programma, ook door de masterstudenten ontwikkeld, dat bedoeld is voor mbo-klassen die Museum Het Schip bezoeken. Het museum is gewijd aan de Amsterdamse School en huist zelf in een karakteristiek voorbeeld van deze bouwstijl. Inmiddels heeft het museum de video en het programma in gebruik genomen.

Over de master

De master Geschiedenis (Educatie en communicatie) biedt studenten de mogelijkheid zich op academisch niveau verder te verdiepen in het vakgebied geschiedenis en tegelijkertijd een eerstegraads lesbevoegdheid te behalen. Door de combinatie van educatie en vakinhoud verwerven studenten expertise in zowel vakdidactiek als in het doen van historisch wetenschappelijk onderzoek.

Prof. dr. C.A.M. (Carla) van Boxtel

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen