Projecten van Giovanni Colavizza (Mediastudies) en Jill Hilditch (Archeologie) krijgen een financiële impuls van NWO uit het Open Science Fonds. Deze subsidie is bedoeld voor onderzoek dat gericht is op vernieuwende manieren van (open) publiceren of het delen van FAIR data en software, of projecten die bijdragen aan de cultuurverandering die nodig is om open science te realiseren.

In totaal werden zes UvA-projecten gehonoreerd, waaronder twee van de Faculteit der Geesteswetenschappen:

WikipediaCitations: A FAIR dataset of Wikipedia’s citations to its sources

Giovanni Colavizza  (Mediastudies): Wikipedia is een essentieel onderdeel van het open science-ecosysteem, maar is slecht geïntegreerd met academische open science-initiatieven. We zullen WikipediaCitations maken: een FAIR-dataset met citaties van Wikipedia naar al zijn bronnen. Citaten zullen worden verrijkt met permanente identificatiegegevens en citatieverklaringen en als gekoppelde gegevens worden opgenomen in OpenCitations. WikipediaCitations zal een gedocumenteerde codebase bevatten. Het project belooft de open science-agenda te bevorderen door bij te dragen aan ‘altmetrics’ en een verscheidenheid aan applicaties van derden en door onderzoek te doen naar en de betrouwbaarheid van de inhoud van Wikipedia te verbeteren.

3DWorkSpace - an open science/interactive tool for 3D datasets

Jill Hilditch (Archeologie): Er zijn urgent nieuwe tools nodig voor het verbeteren van de toegankelijkheid van 3D datasets, het faciliteren van interactie met deze datasets, en het bevorderen van bidirectionele kennisoverdracht. 3DWorkSpace bouwt voort op de open-source Voyager 3D digital museum curation tool suite (Smithsonian Institute) om interactiviteit mogelijk te maken met traditioneel complexe digitale datasets. In de te ontwikkelen tool zal gestructureerde begeleiding voor het verwerven van competentie en vaardigheden voor het interpreteren van 3D-datasets worden geïntegreerd. Door het creëren van geannoteerde persoonlijke 3D-collecties die kunnen worden aangepast aan specifieke leerdoelen of interesses worden nieuwe benaderingen van open publicatie van kennis gefaciliteerd.

Dr. J.R. (Jill) Hilditch

Faculteit der Geesteswetenschappen

Capaciteitsgroep Archeologie

Over het Open Science Fonds

Met het Open Science Fonds wil NWO een impuls geven aan het erkennen en waarderen van open science praktijken door het steunen van projecten van onderzoekers die voorlopers zijn (of willen zijn) in deze beweging. Onderdeel van de beoordeling was daarom ook het open science track record van de aanvragers, dat voor 10% in de beoordeling meetelde. Het Open Science Fonds is vorig jaar gelanceerd. Voor deze eerste ronde is een budget van ruim 1,2 miljoen euro beschikbaar. De belangstelling voor deze ronde was groot: in totaal werden 167 ontvankelijke aanvragen beoordeeld, waarvan er 26 gehonoreerd konden worden. In de tweede helft van 2022 zal een tweede ronde worden opengesteld.