In het voorjaar van 2018, een half jaar na haar diagnose longkanker en na een intensief behandeltraject, schrijft Floor zich in voor de studie die ze altijd al wilde doen: Kunstgeschiedenis. Vol goede moed begint zij aan de studie en in het eerste blok lukt het haar om beide vakken Inleiding in de kunstgeschiedenis I en Kunsttechnieken en Visuele Analyse I succesvol af te ronden. In het najaar van 2018 blijkt dat de longkanker is teruggekeerd en begint Floor aan een chemokuurbehandeling.

Alhoewel studeren er in de daaropvolgende maanden niet in zou zitten, blijft Floor de focus houden op wat wel kan: bijvoorbeeld musea bezoeken, schilderen en schrijven. In het voorjaar van 2019 probeert Floor wanneer het kan colleges bij te wonen van Jatwerk en Iconografie en Interpretatie, niet voor de studiepunten, maar vanwege haar liefde voor het vak. In april 2019 komt er goed nieuws: ze is ‘voorlopig stabiel en tumorvrij’, ze zal preventieve kuren blijven ontvangen, maar ze verwacht in september weer met een frisse start aan de studie te beginnen.

In september 2019 volgt zij de hoorcolleges van Inleiding in de kunstgeschiedenis I om weer in een studieritme te komen en in blok 2 volgt zij met succes het vak Inleiding in de kunstgeschiedenis II. In deze periode is zij ook druk bezig met de oprichting van de F|Fort Foundation, waar ze met veel enthousiaste en energie over vertelt. De stichting streeft d.m.v. kunstprojecten, evenementen, acties en publicaties naar meer bewustzijn over de issues waar jongeren tussen de 18-35 jaar met kanker mee te maken krijgen. In februari 2020 wordt de foundation gelanceerd en start het met een mooi kunstproject in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis en in 2021 volgt het kunstfotografieboek De gemene deler.

In het voorjaar van 2020 studeert Floor, net als alle andere studenten, vanuit huis en dit gaat haar goed af. Ze heeft enorm veel plezier in de hoorcolleges van Iconografie en Interpretatie en ze zal dit vak dan ook met een mooi cijfer afsluiten. Ook de Parijs-excursie, die vanwege corona in Amsterdam plaatsvindt, zal zij met goed gevolg voltooien. Helaas krijgt Floor in juli van 2020 het bericht dat zij weer met chemokuren moet beginnen, ze hoopt in september weer te starten met de studie, maar de periode valt haar zwaar. In december 2020 laat Floor weten dat zij zal starten met een nieuwe en experimentele behandeling. Het is voor het eerst dat een kleine kans op genezing mogelijk is en ze is realistisch én hoopvol en droomt van een leven zonder ziekte. Het zware traject betekent wel dat zij voorlopig moet stoppen met haar geliefde studie.

In de daaropvolgende maanden mailt Floor af en toe om een update te geven: ze is altijd realistisch en hoopvol tegelijk. In deze periode schrijft ze ook een column voor het NRC Handelsblad, waarin ze, onder andere geïnspireerd door de kunst van Botticelli, schrijft over de lente en een leven zonder ziekte. In juli 2021 krijgt Floor de uitslag dat de experimentele behandeling niet heeft gewerkt en neemt ze de beslissing af te zien van verdere behandelingen. Ze is op vakantie in Florence en ze bezoekt voor het eerst het Uffizi en schrijft: ‘De kunst geeft mij zoveel vreugde en levenskracht!’ Zo lang ze zich goed voelt, blijft ze studeren; het lukt haar nog om het tentamen van Kunst en Locatie te maken. Half november stuurt ze een laatste bericht, het lukt haar niet meer om de door haar zo geliefde colleges bij te wonen. Floor overlijdt in bijzijn van haar familie op 31 december 2021.

De opleiding Kunstgeschiedenis heeft in Floor van Liemt een bijzondere studente verloren, voor wie de studie inspiratie voor het leven bood. Haar liefde voor kunstgeschiedenis was duidelijk zichtbaar in haar toewijding om - als de omstandigheden het toelieten – vakken te volgen, over kunstgeschiedenis te schrijven, reizen te maken en naar musea in binnen- en buitenland te gaan. Het plezier in kunst spatte er altijd vanaf.

Sanne Klaver