Student Music Studies Jacob Tucker analyseerde voor zijn masterscriptie de geschiedschrijving over ‘UK dance music’. Hij haalde er niet alleen een 9,5 mee, maar ook een nominatie voor de UvA-scriptieprijs 2022 namens de Faculteit der Geesteswetenschappen.

De facultaire winnaars van de UvA-scriptieprijs zijn door de leescommissies van de deelnemende faculteiten genomineerd en winnen elk 1000 euro. Ook dingen zij nog mee naar de hoofdprijs, 3000 euro voor de allerbeste scriptie van de Universiteit van Amsterdam in studiejaar 2021-2022.

De facultaire winnaar van de FGw is Jacob Tucker, student Music Studies. Hij schreef zijn scriptie “Excavating the Bass: A Critical Historiography of UK Dance Music” over de geschiedschrijving over het muziekgenre ‘UK dance music’. Hierbij stelt hij de vraag: welke ideologische en subjectieve mechanismen spelen mee in het proces? Tucker besteedt hierbij ook aandacht aan de rol van structureel racisme en postkoloniale relaties.

Worsteling

Het succes werd Tucker niet in de schoot geworpen: ‘Ik heb ontzettend met mijn scriptie geworsteld. Een week voor de deadline zei ik nog tegen mijn moeder: “Het is vreselijk, maar ik kan niet meer terug”’, vertelt hij. ‘Ik ben een heel kritisch persoon en ik was ervan overtuigd dat het niet goed genoeg was.’

De lovende beoordeling van de jury bewees het tegendeel: ‘De scriptie biedt een originele historiografische analyse van publicaties over elektronische dance music. De student heeft het materiaal niet chronologisch geordend, maar thematisch. Deze thematische benadering kan worden gebruikt voor andere onderzoeken naar de geschiedenis van ‘popular music’. Een belangrijke publicatie binnen het domein van popular music studies.’

Zijn advies voor de worstelende scriptiestudent? ‘Geef jezelf de tijd en kies een onderwerp waar je echt om geeft. Durf iets origineels te doen, iets dat nog niet bestaat. Alles wat je probeert is een bijdrage aan de bestaande kennis, dus falen is eigenlijk niet mogelijk.’

Reis naar Amsterdam

Zelf koos Tucker ook voor een onderwerp dat hem na aan het hart ligt: ‘Ik heb altijd passie gehad voor muziek, muziek spelen, muzikaal denken. Het is altijd mijn toevluchtsoord geweest en het brengt me veel geluk.’

Tucker woont in Engeland, hij heeft zijn opleiding aan de UvA volledig vanuit huis gevolgd. Een van de bestemmingen van het prijzengeld is dan ook al bepaald: een reis naar Amsterdam.