Masterstudent Nederlands als tweede taal en meertaligheid Lobna Abdo, heeft de UAF-Award ontvangen voor haar uitzonderlijke prestaties op het gebied van studie en werk.

Lobna (46) kwam in 2017 vanuit Syrië naar Nederland en werkt als gemeentelijk beleidsadviseur op het gebied van Inburgering en Taal bij de gemeente Amsterdam. Daarnaast studeert ze aan de FGw, met als focus NT2 (Nederlands als tweede taal) en meertaligheid. Zij is de eerste nieuwkomer op de UvA die deze master doet. Haar ambitie hiermee is duidelijk: het NT2-onderwijs verbeteren en beter laten aansluiten op de belevingswereld van nieuwkomers.

De UAF-Award wordt ieder jaar uitgereikt voor de kennis, vaardigheden en het doorzettingsvermogen van vluchtelingen die een nieuwe toekomst in Nederland opbouwen. Uit de duizenden vluchtelingen die het UAF begeleidt werden tientallen mensen voorgedragen voor nominatie. Hieruit zijn zes genomineerden geselecteerd op basis van studie- en werkprestaties én maatschappelijke betrokkenheid.

De verkiezing van Lobna kwam tot stand op basis van een juryrapport én stemmen van het publiek. De prijs werd uitgereikt door de winnaar van vorig jaar, Norhan Alseikh Hidar samen met juryvoorzitter Aart Jan de Geus. De zes genomineerden hadden stuk voor stuk een speciaal verhaal. Dat Lobna een passie voor taal ontdekt en dan als nieuwkomer ook nog een taalexpert wordt in een andere taal, is volgens de Geus erg bijzonder: "Dat werk en studie ontzettend belangrijk zijn voor Lobna blijkt wel uit haar enorme drive en is bewonderenswaardig. Een inspirerend voorbeeld van doorgaan bij afwijzing en eigen pad bewandelen."

Over het UAF
Het UAF (voluit: Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF) is de oudste vluchtelingenorganisatie van Nederland en zet zich in voor de belangen van gevluchte studenten en professionals in Nederland. Dit doen ze met begeleiding en ook financiële steun. Het UAF werkt met een uitgebreid netwerk van organisaties samen, als onderwijsinstellingen, werkgevers en gemeenten om de kennis, ervaring en het potentieel van gevluchte studenten en professionals zichtbaar te maken en te benutten. Per jaar ondersteunt het UAF zo'n 4.000 gevluchte studenten en professionals.