Vanaf september 2023 biedt de Universiteit van Amsterdam twee vakken aan op het gebied van de Oekraïense taal en cultuur. De UvA is hiermee de enige universiteit in Nederland waar studenten volwaardige (6 ECTS-)vakken Oekraïens kunnen volgen. Het onderwijs zal worden gegeven door taalwetenschapper Oksana Kononchuk, die vorig jaar vanuit Kyiv naar Amsterdam is gevlucht en inmiddels gastonderzoeker is aan de UvA.

Met de vakken wil de universiteit voorzien in de dringende behoefte aan kennis van het Oekraïens die is ontstaan als gevolg van de oorlog in het land. ‘De Oekraïense vluchtelingenstromen in Europa en de wederopbouw van het land vragen om humanitaire hulp, berichtgeving en diplomatieke samenwerking’, aldus hoogleraar Slavische literatuur en cultuur Ellen Rutten. ‘Voor dat alles is gedegen kennis van de taal en cultuur van Oekraïne in de komende jaren onmisbaar.’

Studenten uit alle vakgebieden

In het eerste semester van 2023 gaan twee taalvakken van start: Ukrainian 1 en Ukrainian 2. De vakken worden gegeven op bachelorniveau en zijn bedoeld voor studenten uit alle studierichtingen. Daarnaast is het de bedoeling dat ze toegankelijk worden voor toehoorders van buiten de universiteit. Het eerste taalvak begint bij nul, en is dus geschikt voor studenten zonder voorkennis van het Oekraïens of andere Slavische talen.

De vakken zullen worden gegeven door taalwetenschapper Oksana Kononchuk, die in 2022 vanuit Kyiv naar Amsterdam is gevlucht vanwege de oorlog in haar land. Via het mentorprogramma van de University of New Europe, waar Rutten medeoprichter van is, werkt de Oekraïense inmiddels als gastonderzoeker bij de afdeling Russische en Slavische studies. ‘Oksana brengt waardevolle ervaring in academisch Oekraïens taalonderwijs mee’, aldus Rutten. ‘Ze is een bevlogen onderzoeker en docent en ik ben trots dat zij het gezicht van dit nieuwe onderwijskeuzepakket is.’

Minder op Rusland gericht

Het leren van de Oekraïense taal is een heel effectieve manier om de Oekraïners te helpen en de Russische propaganda tegen te gaan, stelt Kononchuk. ‘De Russische oorlog is in de eerste plaats gericht tegen de Oekraïense taal, cultuur en identiteit. Oekraïens leren, en het bekender en populairder maken in de wereld, helpt de Oekraïners hun taal en cultuur te behouden.’

Het Oekraïens behoort samen met het Russisch en Wit-Russisch tot de Oost-Slavische talen. Het is de moedertaal van ongeveer 40 miljoen mensen. Het aanbieden van de vakken Oekraïens sluit aan bij de ambitie van de opleidingen East European Studies en Russische en Slavische studies om het curriculum minder op Rusland te richten en daarmee inclusiever te maken. De vakken worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie van EPICUR, een programma voor Europese onderwijssamenwerking.

Prof. dr. E. (Ellen) Rutten

Faculteit der Geesteswetenschappen