Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

De studenten Maud Wiersma, Luwe Groot en Julius Dullaert maakten de journalistieke productie voor het vak Multimediaal Onderzoekszoeksproject. Hierin hebben studenten negen weken de tijd een onderwerp te bedenken, dit te researchen en hierover een multimediale longread te maken. De eindproducties worden beoordeeld door een groep praktijkdocenten die zelf als journalist werkzaam zijn, of waren.

Voor ons is dit een mooi moment om in contact te blijven met het werkveld Henk Bas, coördinator master Journalistiek en media

Pitch

Wanneer de longread klaar is, mogen de studenten hun werk bij landelijke media pitchen. ‘Dit is toch wel de kers op de taart,’ vertelt mastercoördinator Henk Bas. ‘Onder andere media als Follow the Money, Nieuwsuur en De Groene Amsterdammer waren hierbij aanwezig. De studenten vinden het heel leuk om hun verhaal te delen met deze grote namen. Tegelijkertijd is het voor ons als opleiding ook een belangrijk moment. Het geeft ons goed de mogelijkheid om in contact te blijven staan met het werkveld.’

Bas verwacht dat er nog meer publicaties in landelijke media zullen volgen. ‘Gemiddeld genomen wordt ongeveer zestig procent van de gemaakte verhalen verkocht. Dit jaar was de interesse heel erg mooi verspreid en is iedereen in gesprek geweest voor een eventuele verkoop.’

Het vak wordt sinds 2014 gegeven en sleepte in 2018 de Onderwijsprijs van de Faculteit der Geesteswetenschappen in de wacht. De jury roemde destijds 'de ambitieuze studiecultuur binnen het vak en de mate waarin de stap terug van de docent wordt beantwoord door een stap vooruit door de student.'

Drs. H. (Henk) Bas

Faculteit der Geesteswetenschappen

Dep. Mediastudies