In 1995 ging een nieuwe muziekzender van start die al snel mateloos populair werd onder jongeren: The Music Factory (TMF), het Nederlandse antwoord op internationale popzenders als MTV. Mediawetenschapper Jaap Kooijman dook in de geschiedenis van de zender en schreef er een boek over.

Van Anouk tot Postmen, en van de Party Animals tot Kane: allemaal kregen ze een podium op TMF, de eerste Nederlandse muziekzender, die van 1995 tot 2011 bestond. In De muziekfabriek: TMF en de Nederlandse popcultuur beschrijft Jaap Kooijman de opkomst en ondergang van de zender – en alles daartussenin.

Hoe veroverde TMF een plek op de Nederlandse kabel? Hoe droegen de TMF Awards bij aan een andere kijk op sterrendom? En hoeveel ruimte bood de zender aan jongeren om hun stem te laten horen en te bepalen wat zij op televisie zagen? Deze en andere vragen beantwoordt Kooijman in zijn boek.

Dicht bij de belevingswereld van jongeren

TMF bracht de popcultuur veel dichter bij de Nederlandse kijkers dan MTV, vertelt de onderzoeker, doordat de zender – mede door razend populaire vj’s als Fabienne de Vries en Bridget Maasland – dicht bij de belevingswereld van Nederlandse jongeren stond. De muziekzender heeft dan ook de populariteit van veel Nederlandse artiesten beïnvloed, zegt Kooijman in een interview met NPO Radio 1: ‘Ik durf wel te stellen dat een carrière van Anouk of Marco Borsato er anders uit had gezien als ze niet die TMF Awards zo vaak hadden gewonnen.’

Ondanks de grote populariteit kon TMF uiteindelijk niet op tegen de opkomst van online mediaplatforms als YouTube. In 2011 verdween de zender daardoor van de buis, maar nog altijd denken veel mensen met nostalgie terug aan de muziekzender uit hun jeugd.

Op dinsdag 6 februari wordt het boek feestelijk gepresenteerd bij poppodium Melkweg, waarbij oud-TMF-vj Sylvana Simons het symbolische eerste exemplaar in ontvangst zal nemen.

Dr. J.W. (Jaap) Kooijman

Faculteit der Geesteswetenschappen