Hoe kunnen drones ons helpen verdwenen kastelen op te sporen onder de grond? Met zijn onderzoek hiernaar is Jitte Waagen, coördinator van het 4D Research Lab van de UvA, genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2024. De winnaar van de prijs wordt op 17 maart bekendgemaakt; tot die dag kan er gestemd worden via de website van Het Klokhuis.

Met behulp van drones speuren Waagen en collega’s naar resten van het verleden in de grond. De drones zijn uitgerust met geavanceerde meetapparatuur, zoals thermische camera’s, die bijvoorbeeld stenen muren kunnen opsporen.

‘Met zo’n camera meten we warmteverschillen in de bodem’, legt Waagen uit. ‘Doordat stenen langer warmte vasthouden dan bijvoorbeeld kleigrond, kunnen we hiermee ontdekken waar in de bodem stenen muren verborgen liggen.’

Middeleeuws kasteel in Weesp

Op deze manier wisten de onderzoekers resten van onder andere een middeleeuws kasteel in kaart te brengen in Weesp. In een schapenwei vonden ze resten van het verloren gewaande kasteel, en droegen zo bij aan onze kennis van hoe het gebouw eruit moet hebben gezien. En ook in de Oudorperpolder in Alkmaar deden Waagen en zijn team onderzoek naar verdwenen kastelen.

‘Door dit type onderzoek op verschillende plekken in Nederland te doen,’ vertelt Waagen, ‘leren we ook steeds beter hoe we met verschillende soorten meetapparatuur kunnen werken in verschillende landschappen.’

Over de Klokhuis Wetenschapsprijs

De Klokhuis Wetenschapsprijs bekroont wetenschappelijk onderzoek dat interessant en relevant is voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Het doel van de prijs is een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Aan het onderzoeksgebied van het winnende onderzoek wordt een wetenschapsaflevering van Het Klokhuis gewijd.

De prijs wordt dit jaar uitgereikt op zondag 17 maart, tijdens wetenschapsfilmfestival InScience in Nijmegen. Stemmen op je favoriete onderzoek kan via de website van Het Klokhuis.

Dr. J. (Jitte) Waagen

Faculteit der Geesteswetenschappen