Bijzonder hoogleraar Nederlands-Caräibische letteren Michiel van Kempen ontvangt dit jaar de Everwinus Wassenbergh Penning voor zijn jarenlange inzet voor de Nederlands-Caraïbische literatuur en cultuur. De penning, die ook wel de ‘Nobelprijs voor de neerlandistiek’ wordt genoemd, wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die volgens de jury meerdere jaren een brede bijdrage aan de Neerlandistiek heeft geleverd .

De uitreiking werd bekendgemaakt in het radioprogramma De Taalstaat, waar Van Kempen door juryvoorzitter Marc van Oostendorp werd verrast met de aankondiging. De jury roemt Van Kempen voor zijn tomeloze inzet voor de Nederlands-Caraïbische literatuur en cultuur: ‘Hij heeft zich daarin een ware pionier getoond: ook in jaren waarin belangstelling voor de letteren buiten Europa nog lang niet vanzelfsprekend was, vestigde Van Kempen onvermoeibaar de aandacht op de kwaliteiten van zijn schrijvers. Een uitstekend voorbeeld hiervan is zijn monumentale werk Een geschiedenis van de Surinaamse literatuur.’

De uitreiking van de prijs vindt plaats op 4 april 2024 tijdens het Festival der Zinnen, de Neerlandistiek-dagen die dit jaar aan de UvA worden gehouden. Van Kempen ontvangt de prijs tussen vijf en zes uur in VOX-POP.

Jaarlijkse uitreiking

De Everwinus Wassenbergh Penning wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die volgens de jury meerdere jaren een brede bijdrage aan de Neerlandistiek heeft geleverd. De penning wordt sinds 2020 ieder jaar uitgereikt tijdens de Neerlandistiekdagen. Eerder mochten ook UvA-emeritus hoogleraar Moderne letterkunde Marita Mathijsen en bijzonder hoogleraar Taalvariatie Hans Bennis de prijs in ontvangst nemen. De prijs is vernoemd naar Everwinus Wassenbergh (1742-1826), de eerste hoogleraar Nederlands ter wereld, werkzaam aan de toenmalige Universiteit van Franeker.