Weixuan Li en Shahin Nasiri hebben met hun proefschriften een Dissertatieprijs van de Stichting Praemium Erasmianum gewonnen. De prijzen worden jaarlijks toegekend aan jonge academici in de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid die een proefschrift hebben afgeleverd van bijzonder hoge kwaliteit.

Shahin Nasiri ontvangt de prijs voor het proefschrift Rethinking Freedom from the Perspective of Refugees: Lived Experiences of (Un)freedom in Europe’s Border Zones.

Weixuan Li werd onderscheiden voor haar dissertatie Painters’ playbooks: Deep mapping socio-spatial strategies in the art market of seventeenth-century Amsterdam.

Over de Dissertatieprijs

Sinds 1988 kent de Stichting Praemium Erasmianum jaarlijks vijf Dissertatieprijzen toe aan jonge onderzoekers die een uitmuntende dissertatie hebben afgerond op het terrein van de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen of rechtsgeleerdheid aan een Nederlandse universiteit. De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 3.000 en een oorkonde.

Dit jaar zijn er 32 proefschriften voorgedragen door de verschillende universiteiten, waaruit vijf winnaars zijn gekozen. De uitreiking van de Dissertatieprijzen vindt plaats op vrijdag 14 juni.