Bijzonder hoogleraar Lisbeth Utens werd ter gelegenheid van haar afscheid van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie/psychologie van het ErasmusMC-Sophia in Rotterdam door de Dordtse burgemeester Wouter Kolff koninklijk onderscheiden tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Lisbeth Utens
Lisbeth Utens (Foto: Dirk Gillissen)

Lisbeth Utens is bijzonder hoogleraar Cognitieve Gedragstherapie bij kinderen en adolescenten aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Zij doet onderzoek naar de effecten van cognitieve gedragstherapie bij kinderen en tieners met angststoornissen. Daarnaast onderzoekt zij psychosociale uitkomsten, met name angst, depressie en posttraumatische stress, bij kinderen met een lichamelijke aandoening (zoals aangeboren hartafwijkingen, inflammatoire darmziekten, cystic fibrosis, hiv, de invloed van anesthesie én psychologische voorbereiding van kinderen op een operatie).

Prof. dr. E.M.W.J. (Lisbeth) Utens

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen