Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Zit je steeds meer in je eigen bubbel, of valt dat mee? Eigenlijk best gek dat digitale platforms als Instagram, Facebook en YouTube dat steeds beter weten, maar wetenschappers steeds minder. De Universiteit van Amsterdam staat daarom tussen 19 en 21 augustus op Lowlands om jouw online footprint in kaart te brengen. De onderzoekers krijgen zo meer inzicht in online gedrag en deelnemers in de sterkte van hun eigen bubbel.
(foto: Shutterstock)

Bedrijven houden nauwlettend bij wat wij allemaal doen online, onze digitale voetsporen, en weten zo steeds meer over ons. Maar wetenschappers weten eigenlijk steeds minder nu nieuws steeds meer online wordt geconsumeerd. Voor een gezonde samenleving en democratie is het belangrijk dat mensen weten wat er in de wereld gebeurt en niet steeds meer van hetzelfde krijgen voorgeschoteld. Communicatiewetenschappers gaan daarom met behulp van zogenaamde datadonaties onderzoeken hoe dit online zit: kloppen al die klachten dat we steeds meer in onze eigen bubbels leven?

Hoe werkt het?

Tegenwoordig hebben wij als gebruikers van digitale platforms het recht om inzicht te krijgen in de informatie die van ons wordt bijgehouden. Bezoekers van Lowlands kunnen ter plekke hun geschiedenis bij digitale platformen zoals Google opvragen en deze met de onderzoekers delen. Met speciale software lezen de onderzoekers deze data in en visualiseren ze deze. Samen met een korte enquête over nieuwsbeleving krijgen ze zo een veel beter beeld van wat we online zien en hoe we hierdoor worden beïnvloed.

Jezelf met je vrienden vergelijken

Maar ook als deelnemer leer je veel over je eigen online gedrag. Je krijgt een samenvatting van je eigen digitale voetafdruk samen met enkele statistieken en badges waarmee je jezelf ook met vrienden kunt vergelijken. Zo zie je bijvoorbeeld welke gegevens van jou worden opgeslagen, hoe gevarieerd jouw nieuwsconsumptie is, hoe vaak je verschillende websites en kanalen gebruikt en op welk tijdstip van de dag. Deze inzichten hebben we normaal gesproken niet van onszelf omdat de gegevens behoorlijk verborgen zijn.

Dit onderzoek maakt deel uit van het project NEWSFLOWS 

Het onderzoeksteam

Dr. A.C. (Anne) Kroon

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Corporate Communication

Z. (Zilin) Lin

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Political Communication & Journalism

M. (Mónika) Simon

Faculteit der Geesteswetenschappen

Dep. Mediastudies

Dr. D.C. (Damian) Trilling

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Political Communication & Journalism