Chemicus Chris Slootweg van de Universiteit van Amsterdam wint de eerste Stairway to Impact Award van onderzoeksfinancier NWO. Slootweg ontwikkelde een proces waarmee fosfaat kan worden teruggewonnen uit afvalstromen zoals rioolwater, en geschikt gemaakt voor hoogwaardige industriële toepassingen. Het spin-off bedrijf dat hieruit ontstond, SusPhos, ontving afgelopen week de Rabo Duurzame Innovatieprijs in de categorie Circulaire economie & klimaat.
Afval, of waardevolle grondstof? Het SusPhos proces maakt het mogelijk fosfaten uit afvalstromen zoals rioolwater terug te winnen, en te upcyclen voor industriële toepassingen. Foto: Pixabay

SusPhos bestaat pas sinds 2019, maar de start up en de onderzoekers die erbij betrokken zijn wonnen al meerdere prijzen. Zo ontving het bedrijf de Gouden Kiem 2019, Amsterdam Science & Innovation Award 2019, en ontving de bij het bedrijf betrokken promovendus Steven Beijer de Unilever Research Prijs 2019. Daar komt nu dus de Rabo Duurzame Innovatieprijs 2020 bij. Deze prijs komt met een bedrag van 20.000 euro, te besteden aan het winnende initiatief. De uitreiking vond plaats tijdens een uitzending van RTL Z. Namens SusPhos nam CEO Marissa de Boer de prijs in ontvangst.

Maatschappelijke impact

De initiatiefnemer van het SusPhos, Chris Slootweg van het UvA Van ’t Hoff Institute for Molecular Sciences, ontvangt zelf de dit jaar nieuw ingestelde Stairway to Impact Award van NWO. Deze award gaat vanaf nu jaarlijks naar onderzoekers die effectieve stappen hebben gezet om met hun wetenschappelijke resultaten ook maatschappelijke impact te bereiken. Deze prijs komt met een bedrag van 50.000 euro, bedoeld om te gebruiken voor verdere stappen richting impact en kennisbenutting.

Uit het juryrapport van NWO: ‘Chris Slootweg heeft de resultaten uit zijn onderzoek in chemie toegepast om de fosfaatafvalproblematiek aan te pakken. De chemicus ontwikkelde een proces waarmee fosfaat teruggewonnen kan worden uit afvalstromen en ook nog eens nuttig kan worden hergebruikt. Daarbij zoekt hij samenwerkingen op met marktpartijen. Hij heeft het ambitieuze doel om dit proces verder te ontwikkelen om aan te sluiten bij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. De jury is onder de indruk van de manier waarop hij de theorie naar de praktijk weet te vertalen, waardoor hij een inspiratie is voor andere onderzoekers.’

Lowlands

Slootweg zet zich behalve via SusPhos ook breder in om het belang van circulaire chemie onder de aandacht te brengen, zowel bij collega-wetenschappers als het brede publiek. Zo publiceerde hij in 2019 in vakblad Nature Chemistry de ‘12 principes van de circulaire chemie’. In datzelfde jaar stond hij met zijn onderzoek op het populaire muziek- en theaterfestival Lowlands. Slootweg en zijn collega’s riepen hier festivalbezoekers op om hun urine te doneren voor onderzoek, zodat ze konden kijken hoe drank en drugs de kwaliteit van het fosfaat dat uit de urine gewonnen kan worden beïnvloedt.