Interview met jurist bij Sony Music Lotte Nuchelmans
14 april 2025
Lotte is 16 als ze haar havodiploma behaalt en kiest voor de hbo-opleiding Human Resource Management. Het leukst vindt ze arbeidsrecht, waarin ze een minor volgt. Als ze op haar 20e afstudeert, vindt ze zichzelf te jong om te gaan werken. ‘Omdat ik arbeidsrecht zo leuk vond, besloot ik Rechtsgeleerdheid te gaan studeren.’
In eerste instantie overweegt Lotte om advocaat te worden. ‘Aan het begin van mijn master Arbeidsrecht begon ik steeds meer te twijfelen. Ik werkte op dat moment al 3 jaar bij het advocatenkantoor. Maar ik vond het werk vaak negatief: je bent altijd andermans problemen aan het oplossen. Dat vond ik lastig.’
Ze besluit om te onderzoeken wat ze echt wil. Haar interesses zijn voetbal en muziek. ‘Mijn zus werkte al bij Sony Music, daar had ik een ingang. Ik heb mijn huidige manager gevraagd of ik mocht langskomen voor een kop koffie om te horen wat hij als jurist bij Sony Music deed. Dat gesprek gaf me een goed beeld van juridische mogelijkheden buiten de advocatuur. Hij deed heel andere dingen dan de juristen bij mijn advocatenkantoor. Toen was dat zaadje gepland: een baan als jurist in het bedrijfsleven past beter bij mij.’
Een vergelijkbaar gesprek voert Lotte vervolgens bij Ajax. ‘Ik was bezig met mijn scriptie over sportrecht en zocht op LinkedIn naar een Ajax-werknemer met “legal” in de functietitel. Ik stuurde een enthousiast berichtje en kreeg een positieve reactie terug. Tijdens ons prettige gesprek bood hij mij een stageplek aan op de juridische afdeling. Het is super om je werk te kunnen combineren met je interesses.’
Ajax bood mij een stageplek aan op de juridische afdeling. Het is super om je werk te kunnen combineren met je interesses
Tijdens haar stage bij Ajax zag Lotte een vacature bij Sony Music. ‘Ik had niet verwacht dat ik de functie zou krijgen. Ik was nog bezig met mijn masterscriptie en had geen ervaring in de muziekwereld. Uiteindelijk denk ik dat de goede klik en mijn enthousiasme om hier te werken de doorslag gaven.’
Lotte werkt inmiddels 2 jaar bij Sony Music. In het begin moest ze even wennen. ‘In het begin is het best indrukwekkend om bekende gezichten te zien en vervolgens in meetings te zitten met grote namen, maar het went snel. Er lopen wekelijks artiesten binnen en uiteindelijk zijn het allemaal gewone, aardige mensen. Toch voel ik me bevoorrecht dat ik met hen mag samenwerken en op mijn manier een steentje bijdraag aan hun carrière. We hebben recentelijk bijvoorbeeld Emma Heesters gecontracteerd.’
Het grootste deel van het werk van Lotte bestaat uit contractonderhandelingen. ‘Wij werken nauw samen met zogenaamde A&R’s (Artist & Repertoire, red.), een soort scouts die op zoek gaan naar artiesten. Als een A&R denkt dat Sony Music een meerwaarde kan zijn voor de carrière van een artiest, komen ze naar onze afdeling om het onderhandelingsproces op te starten.'
Lotte legt uit dat het begint met gesprekken tussen de A&R en de artiest. Samen verkennen ze wat voor type deal het beste past: heeft een artiest veel of weinig begeleiding van ons nodig? Wat is er nodig qua services? 'Op basis van die gesprekken maakt de A&R een eerste inschatting van het benodigde budget voor bijvoorbeeld de productie van de opnamen en marketing. Vervolgens komen andere afdelingen in beeld die een inschatting maken van het potentieel van de inkomsten. Zijn onze berekeningen positief, dan maken wij een voorstel. Vervolgens begint het onderhandelingsproces.’
‘We onderhandelen eerst over de basisvoorwaarden. Als we daar akkoord op hebben, gaan we door naar de overeenkomst zelf, inclusief alle juridische aspecten. Dat kan best lang duren, want vaak betrekken artiesten daar een jurist bij. Dat moedigen wij ook aan.’
Er zijn tal van voorbeelden van artiesten die aan de start van hun carrière een onvoordelig contract hebben getekend. 'Vaak waren ze nog jong en werden zij niet goed begeleid, waardoor ze pas later ontdekten dat de voorwaarden ongunstig waren. In sommige gevallen heeft dat uiteindelijk geleid tot juridische stappen. Wij adviseren artiesten dan ook altijd om een jurist in de arm te nemen.’
‘Zodra het contract getekend is, proosten we met zijn allen met champagne op een mooie samenwerking. Die positiviteit miste ik bij het advocatenkantoor. Hier is iedereen blij met de deal. Vanaf dat moment gaat het terug naar de A&R die de artiest verder begeleidt.’
Het werk van Lotte is daarmee niet afgelopen. Afhankelijk van de deal verzorgt Sony ook de juridische ondersteuning voor de artiest. ‘Soms zit er bijvoorbeeld een featuring artiest op een track. We onderhandelen dan over de royalties (de vergoeding, red.) die iemand daarvoor krijgt. Zit diegene bij een ander muzieklabel, dan nemen we contact op of het goed is dat hun artiest op onze track mag verschijnen, en spreken we een vergoeding af. We schakelen continu tussen allerlei partijen, en dat vind ik erg leuk om te doen.’
We vragen aan Lotte om tips voor studenten. ‘Probeer tijdens je studie al juridische ervaring op te doen. Dat gaf mij een goed beeld van de advocatuur en van wat ik wel en niet leuk vind. Zoek iets dat bij je past, zodat je elke dag zin hebt om naar je werk te gaan.’
‘Wees proactief, zoals ik heb gedaan bij Ajax en Sony Music. Mensen vinden het leuk om over hun werk te vertellen. Voor mij heeft dat echt het verschil gemaakt. Als ik die stappen niet had gezet, had ik nu waarschijnlijk de advocatenopleiding gedaan.’