Onder leiding van Joris Ebbers verbonden aan de Universiteit van Amsterdam sectie Entrepreneurship and Innovation, hebben negen onderzoekers een NWO-beurs van €630.000 ontvangen voor het onderzoeksproject 'Data geïnspireerde creativiteit: Het gebruik van big data in crossmediale creatieve innovatieprocessen'.

Dit onderzoeksproject wordt uitgevoerd in samenwerking met mediabedrijf Talpa. Het bedrijf stelt data beschikbaar en geeft inzicht in het creatieve proces. Het interdisciplinaire team van onderzoekers bestaat uit bedrijfskundigen, communicatiewetenschappers, computerwetenschappers, linguïsten en media- en cultuurwetenschappers.

Voor dit onderzoeksproject worden drie post-docs aangenomen. Twee hiervan zullen worden aangesteld bij de sectie Entrepreneurship and Innovation van de Amsterdam Business School en de Amsterdam School of Communication Research van de faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (ASCoR).

- Vacature Postdoctoral researcher in data-inspired creativity

- Vacature Postdoctoral researcher in innovation processes in digital media companies

Samenvatting onderzoeksproject

Online en offline media consumptie genereert een schat aan gegevens. Bedrijven gebruiken deze gegevens om automatisch consumentenprofielen samen te stellen en individueel op maat gemaakte productaanbevelingen te doen. Bovendien kunnen deze gegevens bedrijven helpen om latente consumentenvraag te identificeren ter ondersteuning van hun nieuwe productontwikkelingsproces.

In dit project onderzoeken we hoe “big data” in de snel veranderende media-industrie de ontwikkeling van nieuwe mediaformats in het innovatieproces kan ondersteunen. De onderzoekers richten zich op het onderzoeken van uitdagingen en kansen voor crossmediale bedrijven die waardevolle inzichten kunnen genereren doorgegevens te combineren van elk van de verschillende platforms die zij bezitten.

Team:

Hoofdaanvrager:
dr. J.J. Ebbers (Universiteit van Amsterdam)

Medeaanvragers:
dr. A.F.M. Krijnen (Erasmus Universiteit Rotterdam)
dr. S Kruikemeier (Universiteit van Amsterdam)
dr. F.A. Kunneman (Radboud Universiteit)
dr. J.S. Lee (Erasmus Universiteit Rotterdam)
dr. ir. F. Lelli (Tilburg University)
prof.dr. G. van Noort (Universiteit van Amsterdam)
dr. J.M.T. Roos (Erasmus Universiteit Rotterdam)
dr. S.C. Sauer (Rijksuniversiteit Groningen)