Siri Boe-Lillegraven is benoemd in de functie Diversity Officer van de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze neemt het stokje over van Wilma de Kruijf, Bestuurssecretaris van de Amsterdam School of Economics.
Amsterdam Business School

Wilma heeft de rol  van Diversity Officer de afgelopen twee jaar uitstekend vervuld en heeft een centrale rol gespeeld bij de totstandkoming van het Actieplan Diversiteit UvA EB. Dit plan, met goedkeuring van de decaan en medezeggenschapsraad bevat de focus en afbakening van het facultaire diversiteitsbeleid, evenals een set concrete maatregelen.

Neem diversiteit serieus

Siri Boe-Lillegraven heeft affiniteit met het thema diversiteit vanuit een academisch perspectief. Haar onderzoeksgebied valt voornamelijk onder strategie, waarin diversiteit steeds meer wordt bekeken vanuit een business case perspectief. Tijdens haar veldonderzoek bij twee grote multinationals is ze blootgesteld aan operationele uitdagingen die verband houden met dit thema. Ook is ze betrokken bij diversiteitsprojecten: over diversiteit bij de beoordeling van studenten en over het omgaan met inclusief onderwijs.

Boe-Lillegraven: ‘Wilma de Kruijf heeft veel fundamenteel werk verricht, met als resultaat een Actieplan Diversiteit UvA EB waarin onder andere een aantal doelen staan voor de komende jaren. Diversiteit is naar mijn mening geen taak die kan worden toegewezen aan één persoon, of aan een handvol managers. Het serieus nemen van dit thema vereist dat we allemaal uit onze comfortzone stappen en werken aan het overwinnen van onze vooroordelen. Ik kijk ernaar uit om gesprekken te starten en initiatieven aan te moedigen die dit kunnen bevorderen!’

Visie

Binnen de faculteit wordt een klimaat en cultuur nagestreefd waarin diversiteit als een verrijking wordt gezien en waarin alle medewerkers en studenten, ongeacht de verschillen tussen hen, goed worden opgenomen in de academische gemeenschap. Om van de faculteit een plek te maken waar iedereen zich thuis, vertegenwoordigd en gehoord voelt, is een culturele omslag nodig. Sinds juli 2017 heeft UvA EB een Faculty Diversity Officer (FDO) en sinds september 2018 een Diversity Committee. De rol van de FDO wordt vormgegeven in afstemming met de decaan, medezeggenschapsraad, Centrale Diversity Officer (CDO) en Diversity Committee.