Elke week maken we kennis met een andere collega. Ontdek wat ze het leukste vinden aan hun werk en leer dingen die je nog niet over hen wist. Deze week: Luísa de Azevedo, onderzoeker bij de sectie Microeconomics.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Ik geniet van de intellectuele uitdaging en de mogelijkheid om bij te dragen aan overheidsbeleid.

Op welk onderzoek of project van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Mijn proefschrift onderzoekt hoe studenten worden gekozen voor de huisartsenopleiding aan Nederlandse universiteiten. We gebruikten een speciale methode, 'Random Serial Dictatorship' (RSD), die eerlijk kiest en studenten tot 2 keer laat meedoen. Met RSD geven studenten aan welke opleidingsplaatsen ze het liefst willen, en kunnen ze hun keuzes sterker benadrukken door minder opties op te geven bij hun eerste poging.

Ons onderzoek laat zien dat deze manier van doen studenten kan helpen gelukkiger te zijn met de toegewezen plekken. Ik ben vooral trots op het model dat ik heb gemaakt om de voorkeuren van studenten te meten. Dit model helpt ons te onderzoeken of deze methode echt het welzijn van de studenten verbetert.

Wat weten collega’s waarschijnlijk niet van jou?

Ik doe aan tapdansen, hoewel ik momenteel niet actief ben. Het is een dansstijl, maar ook een vorm van percussie. Wat me er vooral aan aantrekt zijn de muzikale patronen en sequenties, die ik ook waardeer in wiskunde.