Op vrijdag 12 april is prof. dr. George C. Molenkamp overleden op 77-jarige leeftijd. George Molenkamp werd in 1995 als bijzonder hoogleraar Milieumanagement aangesteld bij UvA Economie en Bedrijfskunde (EB).
Professor George Molenkamp

Zijn leerstoel richtte zich in het bijzonder vraagstukken van strategisch milieumanagement in ondernemingen. Hij was via de stichting Wetenschappelijk Instituut voor Milieu-Management betrokken bij de MBA-opleiding Strategisch Milieu-Management en de postdoctorale opleiding Milieu-Accountancy. Hij was daarmee een echte pionier in het integreren van duurzaam ondernemen binnen het onderwijs en onderzoek aan onze faculteit.

Bruggenbouwer tussen onderzoek en praktijk

Hij was een van de grondleggers van KPMG Sustainability en stond hij aan de wieg van instrumenten als milieuzorgsystemen, milieu-auditing en maatschappelijke verslaggeving. Hij bracht onder andere een samenwerking tot stand tussen de internationale kantoren van KPMG en EB-onderzoekers. Dit leidde tot toonaangevende onderzoeken naar internationale trends in duurzaamheidsrapportages door s werelds grootste ondernemingen.

Onverminderd betrokken bij duurzaam onderwijs

Ook na zijn pensionering bleef Molenkamp sterk betrokken bij de integratie van duurzaamheid in het onderwijs. Dat deed hij onder andere als lid van de adviesraad van de Master of Science in Business Administration. Hij was altijd graag bereid om zijn indrukwekkende netwerk in te zetten om de samenwerking met het bedrijfsleven te versterken.

George Molenkamp Sustainability Thesis Award

Sinds 2017 wordt jaarlijks de door KPMG gesponsorde George Molenkamp Sustainability Thesis Award uitgereikt, die niet voor niets zijn naam draagt.

Inspirerend voorbeeld

Molenkamp belichaamde veel van wat we graag zien in onze academische gemeenschap: een passie voor het verdiepen van inzichten, openheid voor nieuwe ideeën, praktische relevantie, maatschappelijke betrokkenheid en het vermogen om  disciplines met elkaar te verbinden. Hij was een ongelofelijk vriendelijk en vrijgevig persoon die verschillende generaties heeft geïnspireerd, inclusief toekomstige leiders binnen het bedrijfsleven. We zullen hem erg missen.