We zien allemaal de verschrikkelijke beelden van de agressie van de Russische regering en het afschuwelijke geweld in Oekraïne. Onze gedachten zijn bij iedereen die direct en indirect wordt getroffen door het levensbedreigende en ontwrichtende geweld in Oekraïne en de regio. We zijn vooral bezorgd om het welzijn van studenten en collega's met familie en vrienden in Oekraïne. Samen moeten we deze studenten en collega's waar mogelijk steunen. Tegelijkertijd mogen we onze collega's en studenten met een achtergrond en familie in Rusland niet vergeten. Ook zij hebben niet voor deze oorlog gekozen en we moeten waken voor polarisatie.

Ook de academische vrijheid wordt ernstig aangetast, met de vernieling van universiteitsgebouwen en de steeds kleiner wordende ruimte voor kritische meningsuiting.

Dank aan de collega's die tijd en intellectuele energie steken in het aanbieden van ruimte voor informatie, kritisch debat en andere middelen. Er worden veel belangrijke initiatieven ontplooid in deze faculteit en in samenwerking met collega's van andere faculteiten en in andere landen - zie de berichten hieronder.

We moedigen alle docenten en studieadviseurs aan om studenten die met nood en tegenspoed te kampen hebben te steunen, en hen te laten weten dat we om hen geven en hen waar nodig te helpen de juiste hulpbronnen te vinden.

Marieke de Goede, decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen

Prof. dr. M. (Marieke) de Goede