Eva van Lier (UvA), Ad Backus (Tilburg), Nel de Jong (VU), Rik van Gijn (Leiden), Konrad Rybka (Leiden), Jantien Smit (HU), Josje Verhagen (UvA), Katherine Walker (UvA) en Camille Welie (VU) hebben de eerste prijs van de LOT-Grotevragenprijs gewonnen met hun essay “The Netherlands Urban Field Station: Taaldiversiteit inzetten voor gelijkere kansen”.

In februari 2023 heeft de Landelijke Onderzoeksschool Taalwetenschap (LOT) in samenwerking met de Algemene Vereniging Taalwetenschap (AVT) een prijs uitgeschreven voor de beste ideeën over wat de grote vragen worden die de taalwetenschap in de komende 10 jaar zullen gaan bezighouden. Er werden in totaal zes essays ingediend, elk geschreven door een team dat ten minste bestond uit medewerkers van 3 LOT-instituten.

Een team van onderzoekers, waaronder drie van het ACLC, heeft de eerste prijs gewonnen met het essay “The Netherlands Urban Field Station: Taaldiversiteit inzetten voor gelijkere kansen”. Het gaat om Eva van Lier (UvA), Ad Backus (Tilburg), Nel de Jong (VU), Rik van Gijn (Leiden), Konrad Rybka (Leiden), Jantien Smit (HU), Josje Verhagen (UvA), Katherine Walker (UvA) en Camille Welie (VU).

De tweede en derde prijs (elk 1350 euro) gaan ex aequo naar het essay “MINDS: big questions for linguistics in the age of AI” van Ad Backus (Tilburg), Michael Cohen (Tilburg), Neil Cohn (Tilburg), Myrthe Faber (Tilburg), Emiel Krahmer (Tilburg), Schuyler Laparle (Tilburg), Emar Maier (Groningen), Emiel van Miltenburg (Tilburg), Floris Roelofsen (UvA), Eleonora Sciubba (Tilburg), Merel Scholman (Utrecht), Dimitar Shterionov (Tilburg), Maureen Sie (Tilburg), Frédéric Tomas (Tilburg), Eva Vanmassenhove (Tilburg), Noortje Venhuizen (Tilburg) en Connie de Vos (Tilburg), en naar het essay “Reimagining Language: Towards a better understanding of language by including our interactions with non-humans” van Marlou Rasenberg (Meertens), Azeb Amha (Leiden), Matt Coler (Groningen), Marjo van Koppen (Meertens, Utrecht), Emiel van Miltenburg (Tilburg), Lynn de Rijk (Radboud), Wyke Stommel (Radboud) en Mark Dingemanse (Radboud, MPI).