Gedichten kunnen de kracht bezitten om persoonlijk verlies breder invoelbaar en bespreekbaar te maken. Vooral wanneer het moeilijk is om hier woorden voor te vinden. Op 13 december nodigen we je weer uit voor het maandelijkse poëzieprogramma LETTERSOEP, dit keer openen we het gesprek over rouw. Met een divers panel, bezoekers én een kop maaltijdsoep lezen we fragmenten uit de bundel Wilde dood van Marwin Vos en bespreken we het thema.
Kerngegevens van evenement LETTERSOEP #3 // Rouw en poëzie
13 december 2023
17:00 -18:30
BG 3
Ruimte
VOX-POP

Over het programma

Het panel bestaat uit student Rim Aarden, die na haar persoonlijke ervaringen met rouw een netwerk opzette voor jongeren, George Muishout, die recent zijn phd afrondde waarin hij onderzoek deed naar palliatieve zorg en rouw binnen moslimgemeenschappen en letterkundige Gaston Franssen. Samen met hen en met jou bespreken we fragmenten uit de bundel Wilde dood van Marwin Vos en gaan we dieper in op het thema. Het is geen verplichting om de bundel vooraf te lezen om aan te kunnen sluiten en je hoeft ook geen kennis van poëzie te hebben.

Over de bundel

Voor de schok die we voelen bij de dood van geliefden vindt bijna niemand woorden. Dichter Marwin Vos probeert het. In haar nieuwe bundel Wilde dood adresseert ze de pijn en het verdriet van een ingrijpend verlies. Wat betekent rouw eigenlijk en is er genoeg tijd? Wiens dood wordt herinnerd en wie wordt vergeten? Wat als je ontroostbaar blijft? Wat als verlies meer verlies inluidt?

In Wilde dood verkent Marwin Vos een politiek van verlies, vernietiging en rouw; ze schetst de vernietiging van leefomgevingen en geschiedenissen, het uitsterven van dieren en andere levensvormen. Zo wil ze de veronachtzaming en reductie van onze pijn weigeren. Waarom mag die werkelijkheid worden uitgewist? Wat doet dat met de betekenis die we hechten aan leven en dood, aan gerechtigheid?

Kom je ook?

Deelname aan de avond is gratis, inclusief maaltijdsoep, maar je moet je wel even aanmelden. Dit kan via de aanmeldlink hieronder. Het is altijd leuk wanneer je de bundel hebt gelezen, maar we zullen ter plekke ook samen naar een aantal fragmenten kijken dus dit is geen verplichting. Inloop is vanaf 16.30 uur, maar het programma start om 17.00 uur. Locatie: VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012 ZA Amsterdam.

Bijdragers

Rim Aarden

Rim Aarden is mede-oprichter van Rouwnetwerk Jong, een initiatief dat rouwende jongeren ondersteunt door herkenning, erkenning en informatie te bieden. Voor dit netwerk heeft zij veel gedichten over rouw verzameld, omdat gedichten de kracht bezitten om persoonlijk verlies breder invoelbaar te maken. Haar persoonlijke ervaring met rouw begon tijdens het ziekteproces van haar vader, dat uiteindelijk leidde tot zijn overlijden in augustus 2020. Het proces van beseffen, zorgen, en uiteindelijk verliezen heeft een diepgaande impact gehad op haar leven, vooral in een wereld die onverminderd doorgaat. Om die reden vindt zij het belangrijk dat er ruimte is voor het bespreken en beleven van rouw, zodat deze een plaats kan krijgen en anderen herkenning kan bieden, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten zoals Lettersoep.

George Muishout studeerde muziektherapie en islamitische geestelijke verzorging. Hij heeft ruime ervaring in de zorg in verschillende functies. Ook doceerde hij aan een HBO master-opleiding islamitische geestelijke verzorging. In mei 2023 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op zijn proefschrift ‘Muslims and palliative care in a Western context. An exploratory qualitative investigation.' In zijn onderzoek is hij geïnteresseerd in de relatie tussen religie, gezondheid en medische ethiek bij moslims. In het bijzonder in de context van de laatste levensfase. Momenteel werkt hij als teamleider bij RenQli, een organisatie die zorg biedt aan verstandelijk beperkten met een niet-westerse migratieachtergrond.

Gaston Franssen

Gaston Franssen is hoogleraar Nederlandse letterkunde en intermedialiteit. Hij promoveerde in 2008 op de studie Gerrit Kouwenaar en de politiek van het lezen en hij schrijft regelmatig essays en kritieken over poëzie voor uiteenlopende bladen en platforms als DeReactorg.org en PlatformLeest.org.

Over onze host: Imogen Mills

Imogen Mills (1996) studeert Comparative Literature aan de UvA. In haar studie richt ze zich met name op dekolionale toekomstbeelden in Nederlandse en Engelse beeldende kunst en poëzie. Af en toe maakt ze graag uitstapjes naar thema’s over nationale identiteit en psychoanalyse. Vorig jaar maakte ze onderdeel uit van de student programmacommissie bij VOX-POP. Daar werkte ze als programmaproducent mee aan programma's en expo’s over burgerlijkheid, creativiteit en speculative futurism.

BG 3

Ruimte VOX-POP