Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Iedereen moet zich veilig en gerespecteerd voelen op de UvA. Een vertrouwenspersoon biedt steun als dat even niet zo voelt en helpt om een oplossing te vinden. Elke vertrouwenspersonen heeft een specialisatie: ongewenst gedag en integriteit, wetenschappelijke integriteit of arbeidsrecht.

Leidinggevende eerste aanspreekpunt

Bij ongewenst gedrag door collega’s en studenten is in principe de leidinggevende het eerste aanspreekpunt voor medewerkers. Een leidinggevende kan echter niet in iedere situatie vertrouwelijkheid garanderen. Wie liever niet naar de leidinggevende wil of er met de leidinggevende niet uitkomt, kan contact opnemen met een vertrouwenspersoon. Daarmee kun je altijd in vertrouwen praten. Ook als student, buitenpromovendus of externe medewerker.

Wat de vertrouwenspersoon kan doen

De vertrouwenspersoon:

  • biedt een luisterend oor voor jouw verhaal en emoties;
  • biedt ondersteuning bij het stoppen van het gedrag of het voorkomen van escalatie;
  • onderneemt alleen actie met instemming van de melder;
  • verwijst indien nodig door naar professionele hulpverleners;
  • kan begeleiden bij het indienen van een klacht bij de Klachtencommissie.

Gesprekken met een vertrouwenspersoon zijn strikt vertrouwelijk. Meer informatie over de positie en werkwijze van vertrouwenspersonen is te vinden op de pagina 'Regeling en jaarverslagen vertrouwenspersonen’ en de pagina Regeling vertrouwenspersonen wetenschappelijke integriteit’.

Contact opnemen met een vertrouwenspersoon

Alle vertrouwenspersonen werken vertrouwelijk en onafhankelijk en zijn speciaal opgeleid voor deze rol. We hebben ook vertrouwenspersonen wetenschappelijke integriteit en een vertrouwenspersoon voor arbeidsrechtelijke kwesties.

Medewerkers kunnen zelf kiezen met wie ze contact opnemen. Dit hoeft geen vertrouwenspersoon van de eigen faculteit of dienst te zijn.

Na een melding

Na een melding doorloopt de vertrouwenspersoon samen met de melder een aantal stappen. Het tempo en de richting worden altijd bepaald door de medewerker zelf.

Stap 1 – Eerste gesprek

De medewerker wordt uitgenodigd voor een vertrouwelijk gesprek, meestal binnen 5 werkdagen. Dit kan telefonisch, online of op een veilige plek op de UvA. In het gesprek is ruimte om het verhaal te delen. Alleen als de medewerker dat wil, worden er vervolgstappen gezet.

Stap 2 – Bespreken van mogelijke oplossingen

In een eventueel vervolggesprek worden verschillende oplossingsrichtingen besproken. De vertrouwenspersoon geeft daarbij inzicht in de opties en hun gevolgen. De medewerker bepaalt het tempo en houdt de regie.

Stap 3 – Kiezen van een vervolgstap

Samen wordt bepaald welke vervolgstap het beste past. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:

  • een gesprek met de betrokkene (met of zonder begeleiding);
  • het onderwerp bespreken met een leidinggevende;
  • het op papier zetten en versturen van een verslag;
  • melding bij de ombudsfunctionaris;
  • een formele klacht indienen;
  • ervoor kiezen om geen verdere stappen te nemen.

Ook kan besproken worden of verdere hulp wenselijk is.

Stap 4 – Evaluatie

Tot slot wordt gekeken of de gekozen aanpak voldoende effect heeft gehad en of er nog aanvullende stappen nodig zijn. De vertrouwenspersoon blijft beschikbaar voor verdere begeleiding.