Ondanks inzet en bereidheid van beide kanten om het gesprek te voeren, komen we er samen op dit moment niet uit. Er zit geen ruimte in de eisen die de actievoerders hebben geformuleerd. En de UvA kan niet aan alle eisen tegemoetkomen.

Wel is het gevraagde overzicht gepubliceerd van onderzoekssamenwerkingsverbanden waar ook Israëlische wetenschappers aan deelnemen; een van de eisen van de actievoerders. Dit betreft acht samenwerkingen in het kader van projecten die door Europa (Horizon2020) worden gefinancierd. Er is geen overzicht van individuele onderzoekers gegeven. Daar wordt door de actievoerders ook niet om gevraagd. Wel staan er drie studenten -exchangeprogramma’s in het genoemde overzicht. Deze uitwisselingrelatie met drie universiteiten in Israël liggen op dit moment al stil vanwege negatief reisadvies.

Ondertussen is de onveiligheid in en om de bezette panden te groot geworden. Omwonenden voelen zich onveilig door de situatie en er zijn stevige vernielingen in de gebouwen aangericht. Bovendien kan het onderwijs in de Oudemanhuispoort niet doorgaan. Daarom hebben we in overleg met de politie besloten om aangifte te doen.

De driehoek heeft inmiddels besloten de barricades op straat op te heffen. We roepen alle aanwezigen alsnog met klem op om te vertrekken en daarmee verdere escalatie te voorkomen.

Zoals al eerder gezegd: Het bestuur blijft in gesprek over hoe we naar elkaar toe kunnen bewegen en het debat kunnen blijven voeren samen.

Meer informatie

Kijk op uva.nl voor de laatste updates en actuele informatie over de demonstraties.