Waarom?
Het doel van dit programma is om het gemakkelijker te maken om naast je universitaire vakken ook vakken aan het conservatorium te volgen. In het verleden bleek de combinatie van beide studierichtingen vaak lastig, onder meer doordat roosters niet goed op elkaar aansloten. Binnen AMMA zullen de inhoud en planning van de vakken beter op elkaar worden afgestemd. Onderzoek maakt een groot deel uit van dit programma.
De huidige muzikale beroepspraktijk vraagt steeds nadrukkelijker om musici die niet alleen artistiek op topniveau kunnen presteren, maar ook over academische competenties beschikken. Daarnaast wordt van wetenschappers gevraagd dat hun analytische vaardigheden niet alleen conceptueel zijn, maar ook belichaamd en intuïtief. Muzikale vormen van kennisverwerving (lichaamsgeheugen, flow) worden daarom steeds belangrijker in een opleiding tot onderzoeker. De maatschappelijke rol van musici vereist ook kritische reflectie op het eigen werk en dat van anderen, en een stem in bredere beroepsmatige en maatschappelijke kwesties, zoals de rol van muziek in technologische vernieuwing, cognitief onderzoek, gezondheidszorg, cultuurpolitiek en onderwijs.
Hoe werkt het?
Je neemt deel aan het conservatory scholars seminar, waarin je steeds wisselende vakken kunt volgen die speciaal voor dit traject zijn ontworpen. Dit seminar is toegankelijk voor studenten van beide opleidingen (conservatorium en muziekwetenschap) en maakt deel uit van het keuzevakkenprogramma van beide opleidingen.
Vakken 2021-2022
In het studiejaar 2021-2022 kun je je opgeven voor de volgende conservatory scholars seminars:
- Current Debates in Music (september-december), 6 studiepunten
- Listening Modalities in Music (februari-mei), 6 studiepunten
- Minor Muziektheorie klassiek
De vakken worden gegeven op het conservatorium.
Contactpersonen
Neem voor meer informatie contact op met:
- Annemarie Kosten-Dür (CvA): annemarie.kosten-dur@ahk.nl
- Barbara Titus (UvA): b.titus@uva.nl