For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

kM Oral history series

These contributions illustrate how the use of oral information, combined with other research findings, helps to better understand a work’s material features, its condition and possible change over time, and in addition how this informs decision-making about an artwork’s preservation, use and presentation to the larger audience.

  • Thomas Rentmeister over hoogglans techniek

    Braam, H. (2021). Finish Fetish: Het restaureren van hoogglans sculpturen. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren,117, 14-17.

    Voor onderzoek naar het uitvoeren van polijstbehandelingen bij het restaureren van hoogglans sculpturen spraken we met kunstenaar Thomas Rentmeister. De informatie die hij deelde over zijn gebruikte materialen en werkwijze, evenals zijn visie op schade en restauratie, waren van grote waarde voor het onderzoeken en afwegen van een mogelijke behandelmethode voor sculptuurrestauratie.

  • Lydia Schouten over Shattered Ghost Stories

    Stigter, S., & Janson, S. (2020). Lydia Schouten over “Shattered Ghost Stories”: Een niet-materieel element als installatie-onderdeelkM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren116, 10-13.

    Voor onderzoek naar de installatie Shattered Ghost Stories (1993) van Lydia Schouten uit de collectie Museum Arnhem zijn verschillende betrokkenen geïnterviewd over de totstandkoming, het maakproces, het tentoonstellen en de verwerving van het werk. De blauw gekleurde atmosfeer wordt als een van de belangrijkste kenmerken genoemd. Dit niet-materiële element is echter niet geregistreerd als installatie-onderdeel.

  • Sjoerd Buisman over de restauratie van zijn groeisculptuur

    Stigter, S. (2020). Sjoerd Buisman over de restauratie van zijn groeisculptuurkM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren115, 26-29. 

    Het kunstenaarsinterview is een onmisbaar instrument in de praktijk van de hedendaagse kunstrestaurator. De groeisculpturen van Sjoerd Buisman lenen zich er goed voor om de rol van het interview bij de conservering te analyseren. Kunst met een dynamisch en vergankelijk karakter vereist immers een andere conserveringsbenadering dan meer statische traditionele kunst. Dit artikel laat zien hoe tijdens een interview in dialoog nieuwe perspectieven rond een kunstwerk worden gecreëerd, die zowel interessant zijn voor de kunstinhoudelijke ontwikkeling van het werk, als de mogelijke conserveringspraktijk.

  • Restauratoren over beschilderde houten kerkgewelven in Naarden, Alkmaar en Warmenhuizen

    Crijns, B. (2020). Op hoog niveau: Restauratoren over beschilderde houten kerkgewelven in Naarden, Alkmaar en WarmenhuizenkM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 114, 32-35.

    Restauratoren zitten met hun neus boven op het object. Tijdens interviews met Vishwa Mehra en Willem Haakma Wagenaar kwamen de restauraties aan bod waar zij verantwoordelijk voor waren: respectievelijk de beschilderde houten kerkgewelven in Naarden, en in Warmenhuizen en Alkmaar. Zij vertellen over het oorspronkelijke uiterlijk, de makelij, en eerdere restauratie-ingrepen. Maar ook over ethiek en vernieuwende restauratietechnieken.

  • Grote Kerk Naarden: de restauratie van een uniek tongewelf

    Crijns, B. (2020). Grote Kerk Naarden: de restauratie van een uniek tongewelfkM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren113, 18-21.

    Ruim vijftig jaar geleden is het unieke beschilderde houten tongewelf in de Grote Kerk van Naarden uitvoerig gerestaureerd. Een klus die dertien jaar in beslag nam, van 1965 tot 1978. De tijd is nu aangebroken om de schildering op conditie te monitoren. Om meer te weten te komen over uitgevoerde werkzaamheden zochten we drie restauratoren op die destijds bij de restauratie betrokken waren: Vishwa Mehra, Peter Dijkman en Willem Haakma Wagenaar.

  • Toekomst in dialoog: Joep van Lieshouts eerste Mobile Home
    Joep van Lieshout - Mobile Home

    Stigter, S. (2019). Toekomst in dialoog: Joep van Lieshouts eerste Mobile Home. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren112, 18-20

    In 2020 is Joep van Lieshouts Mobile Home for Kröller-Müller een kwart eeuw oud. Het is dan dertien jaar geleden dat zijn eerste modulaire caravan van glasvezelversterkt polyester uitgebreid is onderzocht en ingrijpend gerestaureerd. Interviews van destijds met de kunstenaar en de toenmalig directeur van het museum gaan behalve over het ontstaan en de betekenis van het werk ook over mogelijkheden in de toekomst, ieder vanuit een eigen perspectief.

  • Sieraadontwerper Evert Nijland over zijn fascinatie voor glas

    Stigter, S. (2019). Evert Nijland over glas: Sieraadontwerper Evert Nijland over zijn fascinatie voor glaskM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren112, 4-7.

    Sieraadontwerper Evert Nijland vertelt over glas, zijn fascinatie voor het materiaal, de uitdaging om ermee te werken en de dualiteit die het in zich draagt. Zesentwintig keer valt het woord “spannend” en dat is ook precies wat hij zoekt in zijn ontwerpen en materiaalcombinaties. Daar gaat een lang proces van ontwikkeling en trial en error aan vooraf in een intensieve samenwerking met verschillende vakspecialisten, onder wie Edwin Dieperink, waardoor bijzondere nieuwe materiaaltoepassingen ontstaan. “Pisgeel werd het glas! Ik dacht: wat krijgen we nu?”

  • Ruzie in het atelier

    Duijn, E. van (2019). Ruzie in het atelier. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren111, 34-36.

    Interviews met oud-restauratoren kunnen een belangrijke bouwsteen zijn in het onderzoek naar de geschiedenis van restauratie. In dit artikel gaat Esther van Duijn dieper in op een aantal bestaande interviews met oud-restauratoren uit het Rijksmuseum en op de vraag hoe betrouwbaar de informatie uit deze interviews is aan de hand van het onderzoek naar de restauratiegeschiedenis van Rembrandts portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit.