Braam, H. (2021). Finish Fetish: Het restaureren van hoogglans sculpturen. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren,117, 14-17.
Voor onderzoek naar het uitvoeren van polijstbehandelingen bij het restaureren van hoogglans sculpturen spraken we met kunstenaar Thomas Rentmeister. De informatie die hij deelde over zijn gebruikte materialen en werkwijze, evenals zijn visie op schade en restauratie, waren van grote waarde voor het onderzoeken en afwegen van een mogelijke behandelmethode voor sculptuurrestauratie.
Stigter, S., & Janson, S. (2020). Lydia Schouten over “Shattered Ghost Stories”: Een niet-materieel element als installatie-onderdeel. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 116, 10-13.
Voor onderzoek naar de installatie Shattered Ghost Stories (1993) van Lydia Schouten uit de collectie Museum Arnhem zijn verschillende betrokkenen geïnterviewd over de totstandkoming, het maakproces, het tentoonstellen en de verwerving van het werk. De blauw gekleurde atmosfeer wordt als een van de belangrijkste kenmerken genoemd. Dit niet-materiële element is echter niet geregistreerd als installatie-onderdeel.
Stigter, S. (2020). Sjoerd Buisman over de restauratie van zijn groeisculptuur. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 115, 26-29.
Het kunstenaarsinterview is een onmisbaar instrument in de praktijk van de hedendaagse kunstrestaurator. De groeisculpturen van Sjoerd Buisman lenen zich er goed voor om de rol van het interview bij de conservering te analyseren. Kunst met een dynamisch en vergankelijk karakter vereist immers een andere conserveringsbenadering dan meer statische traditionele kunst. Dit artikel laat zien hoe tijdens een interview in dialoog nieuwe perspectieven rond een kunstwerk worden gecreëerd, die zowel interessant zijn voor de kunstinhoudelijke ontwikkeling van het werk, als de mogelijke conserveringspraktijk.
Crijns, B. (2020). Op hoog niveau: Restauratoren over beschilderde houten kerkgewelven in Naarden, Alkmaar en Warmenhuizen. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 114, 32-35.
Restauratoren zitten met hun neus boven op het object. Tijdens interviews met Vishwa Mehra en Willem Haakma Wagenaar kwamen de restauraties aan bod waar zij verantwoordelijk voor waren: respectievelijk de beschilderde houten kerkgewelven in Naarden, en in Warmenhuizen en Alkmaar. Zij vertellen over het oorspronkelijke uiterlijk, de makelij, en eerdere restauratie-ingrepen. Maar ook over ethiek en vernieuwende restauratietechnieken.
Crijns, B. (2020). Grote Kerk Naarden: de restauratie van een uniek tongewelf. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 113, 18-21.
Ruim vijftig jaar geleden is het unieke beschilderde houten tongewelf in de Grote Kerk van Naarden uitvoerig gerestaureerd. Een klus die dertien jaar in beslag nam, van 1965 tot 1978. De tijd is nu aangebroken om de schildering op conditie te monitoren. Om meer te weten te komen over uitgevoerde werkzaamheden zochten we drie restauratoren op die destijds bij de restauratie betrokken waren: Vishwa Mehra, Peter Dijkman en Willem Haakma Wagenaar.
Stigter, S. (2019). Toekomst in dialoog: Joep van Lieshouts eerste Mobile Home. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 112, 18-20
In 2020 is Joep van Lieshouts Mobile Home for Kröller-Müller een kwart eeuw oud. Het is dan dertien jaar geleden dat zijn eerste modulaire caravan van glasvezelversterkt polyester uitgebreid is onderzocht en ingrijpend gerestaureerd. Interviews van destijds met de kunstenaar en de toenmalig directeur van het museum gaan behalve over het ontstaan en de betekenis van het werk ook over mogelijkheden in de toekomst, ieder vanuit een eigen perspectief.
Stigter, S. (2019). Evert Nijland over glas: Sieraadontwerper Evert Nijland over zijn fascinatie voor glas. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 112, 4-7.
Sieraadontwerper Evert Nijland vertelt over glas, zijn fascinatie voor het materiaal, de uitdaging om ermee te werken en de dualiteit die het in zich draagt. Zesentwintig keer valt het woord “spannend” en dat is ook precies wat hij zoekt in zijn ontwerpen en materiaalcombinaties. Daar gaat een lang proces van ontwikkeling en trial en error aan vooraf in een intensieve samenwerking met verschillende vakspecialisten, onder wie Edwin Dieperink, waardoor bijzondere nieuwe materiaaltoepassingen ontstaan. “Pisgeel werd het glas! Ik dacht: wat krijgen we nu?”
Duijn, E. van (2019). Ruzie in het atelier. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 111, 34-36.
Interviews met oud-restauratoren kunnen een belangrijke bouwsteen zijn in het onderzoek naar de geschiedenis van restauratie. In dit artikel gaat Esther van Duijn dieper in op een aantal bestaande interviews met oud-restauratoren uit het Rijksmuseum en op de vraag hoe betrouwbaar de informatie uit deze interviews is aan de hand van het onderzoek naar de restauratiegeschiedenis van Rembrandts portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit.
Stigter, S. (2019). Oral history voor onderzoek naar praktijken: Interviews om het maakproces te achterhalen. Over Mendini, Haks en Dibbets. kM: vakinformatie voor beeldende kunstenaars en restauratoren, 111, 32-33.
Oral history wordt als onderzoeksmethode steeds vaker gebruikt bij onderzoek voor conservering, restauratie en presentatie van kunstwerken. Het gaat dan met name om het achterhalen van het maakproces, het idee erachter en de geschiedenis van het werk, zodat de conditie beter kan worden geïnterpreteerd. kM zal de komende tijd regelmatig vanuit deze invalshoek over kunstwerken berichten.