For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
De UvA wil een open en sociaal veilige omgeving zijn, waarin iedereen zich gezien, gehoord en gerespecteerd voelt. Toch kunnen er situaties ontstaan waarin iemand ongewenst gedrag ervaart. Lees wat er dan mogelijk is als medewerker, student en promovendus.

Wanneer bespreekbaar maken 

Onder ongewenst gedrag valt elk gedrag dat als kwetsend, bedreigend of ongepast wordt ervaren. Bijvoorbeeld: 

  • Pesten; 
  • Discriminatie; 
  • Seksueel grensoverschrijdend gedrag; 
  • Agressie, intimidatie of stalking;
  • Integriteitsschendingen.

In alle gevallen geldt: niemand staat er alleen voor. Voelt iets niet goed? Het kan helpen om advies te vragen, ook als nog niet precies duidelijk is wat er precies aan de hand is. 

Meldpunt Sociale Veiligheid en Integriteit

Heb je te maken met ongewenst gedrag of een schending van de integriteit? Afhankelijk van je hulpvraag kun je op verschillende plekken terecht. Het meldpunt wijst je de weg.

Overige mogelijkheden voor medewerkers 

  • Bespreek de situatie met een leidinggevende. 
  • Neem voor een vertrouwelijk gesprek contact op met een vertrouwenspersoon.  
  • Gaat het om een structureel probleem en heb je behoefte aan een vertrouwelijk gesprek? Dan kun je terecht bij de ombudsfunctionaris
  • Je kunt ook een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon kan hierbij ondersteunen. 
  • Vermoed je een misstand waarbij de wet wordt overtreden of het maatschappelijk belang in het geding is? Ga dan naar de pagina Misstanden melden (klokkenluiden) voor meer informatie.
  • Meer informatie is te vinden op de medewerkerssite.

Overige mogelijkheden voor studenten 

  • Een studentendecaan of studieadviseur kan je helpen, afhankelijk van de situatie. 
  • Neem voor een vertrouwelijk gesprek contact op met een vertrouwenspersoon
  • Gaat het om een structureel probleem en heb je behoefte aan een vertrouwelijk gesprek? Dan kun je terecht bij de ombudsfunctionaris
  • Je kunt ook een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon kan hierbij ondersteunen. 
  • Vermoed je een misstand waarbij de wet wordt overtreden of het maatschappelijk belang in het geding is? Ga dan naar de pagina Misstanden melden (klokkenluiden) voor meer informatie.
  • Meer informatie is te vinden op de studentensite

Overige mogelijkheden voor promovendi 

Ongewenst gedrag voorkomen en benoemen 

Wat voor de een onschuldig lijkt, kan voor een ander als grensoverschrijdend voelen. De gedragscode van de UvA beschrijft hoe we met elkaar willen omgaan. We bieden trainingen en workshops aan over het herkennen en bespreekbaar maken van ongewenst gedrag – bij jezelf en bij anderen. Er zijn trainingen voor medewerkers en trainingen voor studenten.