Onderzoek en onderwijs richten zich vooral op ruimtelijk-maatschappelijke betrekkingen (zowel binnen als tussen Noord en Zuid), op stedelijke aspecten en op de maatschappelijke, economische en milieutechnische aspecten van ontwikkeling en duurzaamheid.
Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies

De discipline gaat in op de wijze waarop de verschillende delen van de wereld in politiek, economisch en cultureel opzicht met elkaar betrokken zijn en de lokale impact van mondialisering. Maar ook op de toegang tot en verdeling van natuurlijke hulpbronnen (land, water, energiebronnen, voedsel, grondstoffen voor industriële productie), milieuvraagstukken, klimaatverandering, conflicten die hiermee samenhangen en hoe politieke en economische actoren daarmee omgaan.

Onderzoek

Onderzoek is georganiseerd in vier onderzoeksgroepen (die onderdeel zijn van het Amsterdam Institute for Social Science Research):

• Stedelijke geografieën
  • Stedelijke planning
  • Bestuur en inclusieve ontwikkeling
  • Politieke en economische geografieën

Onderwijs

De Universiteit van Amsterdam biedt diverse bachelors en masters in Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies aan.

Roeterseilandcampus
Nieuwe Achtergracht 166
1018 WV Amsterdam
Telefoon: +31 20 525 4062 / 4063