Over Nudging for a Better World
We onderzoeken hoe te komen tot gewenste veranderingen in individueel en institutioneel gedrag, die leiden tot verantwoorde consumptie, welzijn op werk of verkleinen van de genderkloof. Hoe zetten we nudges en andere prikkels effectief in ter verbetering van de besluitvorming van mensen richting een duurzame, ‘betere’ wereld?
Impact Centres
Om daadwerkelijk impact te creëren, werken onze onderzoekers binnen dit thema samen in verschillende transdisciplinaire Impact Centres.
- Center for Research in Experimental Economics and Political Decision Making
Het Center for Research in Experimental Economics and Political Decision Making (CREED) maakt gebruik van laboratoriumexperimenten om gemeenschappelijke vooroordelen in besluitvorming te onderzoeken. Ze combineren hierbij onderzoeksmethoden uit de gedragseconomie, psychologie en neuro-economie. Meer weten? Neem contact op met Joep Sonnemans.
- Amsterdam Center for Behavioural Change
Het Amsterdam Center for Behavioural Change (ACBC) onderzoekt hoe we inzichten in de drijfveren van menselijk gedrag bij economische besluitvorming actief kunnen benutten om menselijke beslissingen en economische resultaten te verbeteren. Meer weten? Neem contact op met Theo Offerman.
- Marketing Insights for Societal Transitions (MIST)
Marketing Insights for Societal Transitions (MIST) helpt bedrijven, consumenten, overheden en maatschappelijke organisaties begrijpen hoe hun keuzes bijdragen aan duurzame systeemverandering. Met marketingonderzoek zorgen we ervoor dat wetenschappelijke inzichten – in plaats van ongefundeerde beweringen – het maatschappelijke debat sturen. Meer weten? Neem contact op met Jan Willem Bolderdijk.