Voor de Onderwijsprijzen zijn er 2 jury’s:
De jury’s bestaan uit betrokken UvA-medewerkers met expertise gerelateerd aan de categorieën en studenten van de Centrale Studentenraad en de Studentassessor. Met de samenstelling van de jury streven wij ernaar om een representatieve afspiegeling te vormen van UvA-experts gerelateerd aan de categorieën. De jury bepaalt uiteindelijk aan wie de onderwijsprijzen uitgereikt wordt. Zij weten van alle genomineerden hoe vaak ze zijn genomineerd. Bij elke individuele nominatie zit een schriftelijke toelichting van ongeveer één alinea (maximaal 100 woorden) waarin studenten/medewerkers hun eigen keuze hebben moeten motiveren.
Alle genomineerden worden gemaild over hun nominatie. Per categorie is de top 3 meest genomineerden van elke faculteit uitgenodigd om zich kandidaat te stellen als Onderwijsambassadeur. Zij maken kans op een onderwijsprijs door een brief aan de jury te schrijven met daarin:
Daarnaast worden kandidaten gevraagd om een good practice uit hun onderwijs te delen. Dit voorbeeld biedt inzicht in:
De jury’s ontvangen de brieven en 'good practices' van alle kandidaten binnen hun prijscategorieën. Op basis hiervan maken zij een voorselectie uit de kandidaat-ambassadeurs. Elk jurylid kent vervolgens individueel punten toe aan hun top drie, aan de hand van de vastgestelde beoordelingscriteria.
Daarna komen de twee jury’s afzonderlijk bijeen om de vier definitieve Onderwijsambassadeurs te benoemen. Voor elke categorie wordt een zorgvuldig onderbouwd besluit opgesteld.
De jury’s streven ernaar de Onderwijsprijzen toe te kennen aan een brede en diverse afspiegeling van de UvA-onderwijsgemeenschap. Bij gelijke geschiktheid kunnen zij overleggen over de toekenning, waarbij ook gekeken wordt naar faculteit en achtergrond van de kandidaten. Alle keuzes worden gemotiveerd in een openbaar juryrapport.
Er zijn algemene criteria en categorie-specifieke criteria. De algemene criteria moeten waarborgen dat de onderwijsprijzen worden toegekend aan diegenen die hun ‘good practice’ op een heldere en inspirerende wijze onder de aandacht weten te brengen. Dit is van belang om de ambassadeursfunctie goed te kunnen vervullen. Daarnaast heeft elke jury aanvullende criteria die specifiek van toepassing zijn op de eigen categorie. Deze categorie-specifieke criteria zijn voortgekomen uit de aandachtspunten en ambities zoals vastgesteld in het UvA Instellingsplan en de UvA Onderwijsvisie.
Algemene criteria
Aanvullende criteria voor activerend onderwijs
Aanvullende criteria voor inclusief onderwijs
Aanvullende criteria voor samenwerkingsgericht onderwijs
Aanvullende criteria voor innovatief onderwijs