Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Hoe kunnen we ons plastic afval verminderen wanneer veel van ons eten hierin verpakt zit? Zes studenten van Future Planet Studies organiseerden tijdens de week van de Circulaire Economie in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam het symposium: Plastic, what else? Wij spraken student Ilse Niessen (tweedejaars) over hoe dit idee is ontstaan, wat het doel was van dit symposium en wat de grootste inzichten zijn.

Het is allemaal begonnen bij twee vakken uit het tweede jaar Future Planet Studies: Dealing with Complex Problems: The Food Issue en Food Interventions. Door middel van systeemdenken brengen studenten hier ingewikkelde problemen uit de voedselindustrie in kaart door deze vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Ook bekijken ze mogelijke oplossingen én hoe deze vervolgens geïmplementeerd kunnen worden. Eén van de problemen die is onderzocht door de studenten is de aanwezigheid van (micro)plastics in vissen, en dus ons voedsel.

Plastic is overal
'Al snel hadden we door wat voor bijzonder succesvol product plastic is. Het is goedkoop en makkelijk te maken in alle mogelijke vormen en kleuren. Er is een zeer grote vraag naar plastic en het gebruik hiervan hangt ook samen met veel (hygiëne) regels. Maar wanneer plastic in de natuur terecht komt, en uiteindelijk ook in ons lichaam, is dat een probleem. Dat plastic zo diep verweven is in onze samenleving maakt het zeer complex het gebruik hiervan te verminderen, nog veel lastiger dan we van tevoren dachten.'

Van verpakkingsvrije boodschappen naar een groots Plastic symposium
'We hebben ons afgevraagd waar we zelf binnen het systeem impact zouden kunnen maken op de hoeveelheid plastic die in omloop is, en kwamen uit bij plastic voedselverpakkingen. Maar dit is lastig… want veel producten zitten in plastic verpakt en het is ingewikkeld en tijdrovend om plastic-vrij te leven. We wilden samen met een bedrijf aandacht geven aan dit probleem en kwamen uit bij Pieter Pot. Dit is de eerste verpakkingsvrije online supermarkt. Ze brengen de bestelling op de fiets in (herbruikbare) glazen potten. We wilden helpen deze missie beter op de kaart te zetten en vanuit hier kwam weer het idee om een symposium te organiseren.'

'Geen van ons had ooit eerder een symposium georganiseerd, dus we moesten veel uitzoeken. Het begon met een plan schrijven en spreken met mensen die hier ervaring mee hadden. Waar moeten we rekening mee houden? Is er nog iets wat we missen? Vanuit hier volgde een datum prikken en een locatie zoeken. We hebben Pakhuis de Zwijger benaderd en zij hadden hier meteen oren naar, het onderwerp past goed binnen hun programmering. Het was een leerzame en uitdagende klus om op poten te zetten. Ook financieel moesten we het plaatje goed in de gaten houden, want er zijn veel kosten, maar de toegangsprijs wilden we wel laag houden. Ook dit kregen we rond!'

Plastic vanuit alle kanten belicht door verschillende stakeholders
Vanuit verschillende vakgebieden willen de studenten licht laten schijnen op het plastic probleem. Het doel van dit symposium is om mensen breed te informeren. Ilse: 'We hebben de lat hoog gelegd en wilden zowel grote als kleinere spelers een podium geven'. Ze kregen meteen enthousiaste reacties. Zo kwam er een senior-beleidsmedewerker Microplastics en Afval van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertellen over de kijk van de overheid op het plastic probleem, maar ook Unilever, een groot producent, was van de partij. Door verschillende stakeholders uit te nodigen creëren de studenten een interdisciplinaire blik. 'Soms zijn bedrijven al bezig met het vraagstuk hoe ze milieuvriendelijker kunnen verpakken, maar dan weten de consumenten dit nog niet.' Bezoekers kregen ook de ruimte om kritische vragen te stellen. Iets wat de studenten belangrijk vinden.

 'We wilden een informatieve avond neer zetten en hopelijk mensen inspireren. Vaak willen consumenten wel minder plastic gebruiken, maar het is lastig dit te vermijden. De consument heeft wel meer macht dan de meeste mensen zich realiseren. Elke keer als je iets koopt stem je voor de wereld waarin jij wilt leven. We willen laten zien hoe consumenten een keuze kunnen maken en handvatten hiervoor bieden. Zo waren ook vertegenwoordigers van o.a. Plastic Free Amsterdam en Zustainabox aanwezig voor tips en producten voor een duurzame en plastic vrije levensstijl. En als je hier niet zelf mee aan de slag wilt? Prima. We wilden de bezoekers niks opleggen.'

Grote publieke interesse voor thematiek
De beoordeling van het symposium draagt bij aan het eindcijfer van de studenten voor de vakken Dealing With Complet Problems: The Food Issue en Food Interventions. Dat de studenten een vraagstuk hebben aangekaart dat onder veel mensen leeft is duidelijk, alle 130 tickets voor het symposium waren uitverkocht.

Team Plastic, what else. Bovenste rij van links naar rechts: Jouri Schoemaker (Pieter Pot), Yaël Jumnoodoo, Martijn Visser en Anne van der Veen. Op de onderste rij van links naar rechts: Ilse Niessen, Inge Wissel en Meike van Noortwijk.