Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Lerarenopleiding
Aan de Slag voor de Klas (zij-instroom)
Vergelijk

Zij-instromers 'Aan de Slag voor de Klas' aan het woord

Kerstin Wieland (58 jaar) staat sinds 2019 voor de klas. Hiervoor had zij een bloeiende carrière als moleculair bioloog bij Unilever.

Waarom docent?
'Door Duitse les te geven, hoopte ik mijn moedertaal weer wat te activeren. Maar ik wilde ook iets nieuws. Bij Unilever zag ik veel mensen van mijn leeftijd de tijd uitzitten tot hun pensioen. Ik kreeg daardoor behoefte aan jeugd. De frisse gekkigheid van pubers.' 

Hoe was het om de overstap te maken?
'Om eerlijk te zijn, best moeilijk. ASK bestond in 2019 nog niet voor talen en ik heb flink moeten leuren bij diverse universiteiten. Dat kwam onder meer omdat ik biologie heb gestudeerd, maar docent Duits wilde worden. Ik ben geboren en getogen in Duitsland en miste mijn taal. Gelukkig zag de ILO wel kansen en kon ik een modulair zij-instroomtraject volgen. Ik moest ook flink wat vakken Duits volgen om mijn vakkennis op peil te krijgen. En ik ging meteen als deeltijddocent aan de slag om geld te verdienen. Al met al waren het pittige jaren…' 

Wat vond je van de studie?
'Zwaar, maar heel goed. Vooral de combinatie theorie en praktijk is me heel goed bevallen. De ene dag iets leren en dat in de volgende les toepassen, werkt heel inspirerend. Ik ben eind januari 2022 klaar, maar ik ga de input van de ILO-docenten zeker missen.' 

Waarom aan de UvA>
‘Ik wilde vanuit een heel ander beroep (bioloog) de overstap maken naar docente Duits, terug naar mijn moedertaal, maar geen rechtlijnig pad. De vakdocenten van de UvA stelden zich flexibel op, dachten mee en maakten voor mij een modulaire aanpak voor het wegwerken van de vakdeficiënties (en daarmee ook de switch) mogelijk, toen zeker niet vanzelfsprekend. Voor mij een makkelijke keuze!’

Wat is het voordeel van zij-stromers?
'Ik neem mijn ervaringen uit de academische wereld én het bedrijfsleven mee. Daar heb ik veel aan, ook al is het vak anders. Verder laat ik me niet zo snel meer gek maken, waardoor ik vaak juist de humor van iets inzie. En dat helpt!' 

Ooit gedacht: waar ben ik aan begonnen?
'Ook al was de studie zwaar en de parttimebaan veel, door in het diepe te springen had ik ook een snelle leerschool. Ik geniet van de leerlingen en doe mijn best prettige lessen te maken, wetende dat Duits voor velen een noodzakelijk kwaad is.