Flexwerk, nieuwe technologieën, burn-outs en arbeidsmigratie domineren het publieke en politieke debat over werk. Ondertussen groeit de ongelijkheid en neemt de bestaanszekerheid voor bepaalde groepen af. Dat deze ingrijpende veranderingen een geschiedenis kennen, en zelfs teruggaan tot de late jaren zeventig, wordt vaak over het hoofd gezien. Bovendien blijven de gevolgen voor werkenden nog vaak onderbelicht. Hoe is dit zo gekomen? En hebben mensen zich verzet?
Kerngegevens van evenement Humanities Café: Wat de geschiedenis van de vakbeweging ons leert over ons werk nu
14 februari 2023
16:45 -18:30
BG 4

In de derde editie van het Humanities Café vertelt historicus Rosa Kösters van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) over de geschiedenis van de vakbeweging, en wat die ons leert over economische en maatschappelijke uitdagingen waar we vandaag de dag voor staan.

Rosa Kösters doet promotieonderzoek aan het IISG naar hoe werkenden en vakbonden de afgelopen decennia reageerden op de ingrijpende veranderingen in ons werk. Het project volgt jongeren, vrouwen, arbeidsmigranten en anderen die zich organiseerden om hun positie te verbeteren. Als Face of Science van de KNAW en NEMOKennislink geeft Rosa een inkijkje in haar leven en onderzoek.

BG 4

Oudezijds Achterburgwal 235
1012 DL Amsterdam

Over het Humanities Café

De Universiteit van Amsterdam, de instituten van het KNAW-Humanities Cluster (IISG, Huygens ING en het Meertens Instituut) en de gemeente Amsterdam slaan de komende jaren de handen ineen om de relatie tussen wetenschappelijke kennis en maatschappelijke en culturele partners verder te versterken. In het Humanities Café delen we de laatste ontwikkelingen en geven inspirerende sprekers het podium om te vertellen over lopende initiatieven.

Kun je er deze keer niet bij zijn, maar wil je wel op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en toekomstige evenementen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.