Arie van den Berg neemt ons mee naar de wereld van de straatzangers. Wie waren die straatzangers en hoe betrouwbaar was hun nieuws? Hadden straatzangers een relatie met misdrijven?
Kerngegevens van evenement Marktschreeuwers en jeneverkelen
25 mei 2024
14:45 -17:00
Allard Pierson
Marktschreeuwers en jeneverkelen

Als zodanig worden ze al vanaf de vijftiende eeuw door de stedelijke en regionale overheden gepresenteerd. Ze waren immers perfecte ‘uitkijkposten’. Dat ze soms ook moordden of zelf vermoord werden illustreert Arie van den Berg  (dichter, schrijver van cultuurhistorische essays en voormalig recensent van poëzie in het NRC Handelsblad) met verhalen en afbeeldingen.

Vervolgens zal professor Malcolm Walsby (French National Library and Information Science School) vertellen over het maakproces van de liedboekjes en bladen. Waarom is het juist van deze objecten zo bijzonder dat ze de tand des tijds hebben overleefd?

Aansluitend kun je tot 17 uur een aantal stukken van dichtbij bekijken. Arie van den Berg, Malcolm Walsby en onze conservator Katell Lavéant zijn aanwezig voor het geven van toelichting en het beantwoorden van vragen.

Over het Allard Pierson

Het Allard Pierson is het museum en kennisinstituut voor  de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Je kunt er terecht voor tentoonstellingen, maar ook allerlei

Het Allard Pierson is een van de UvA-podia in het Universiteitskwartier.

Allard Pierson

Oude Turfmarkt 127-129