Sophie Blok, student van de master Journalistiek en media aan de UvA, heeft samen met de redactie van het radioprogramma Argos de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek gewonnen voor de uitzending 'De Promotiefabriek'. Blok volgt de afstudeerrichting Research en redactie en liep als onderdeel van haar opleiding vorig jaar stage bij Argos.
De redactie van Argos met de prijs (foto: @Argoradio1/Twitter)
(foto via @Argosradio1 / Twitter)

De Promotiefabriek

In de bekroonde aflevering doet Argos onderzoek naar de 'promotiefabriek' van de Universiteit Tilburg. Centraal staat de vraag hoe de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek beïnvloed wordt door financiële prikkels. De afgelopen jaren zijn er in Tilburg veel promoties geweest waarbij de hoogleraar per promotie betaald werd. Voor de universiteit is dat een lucratieve constructie: het ministerie keert per promotie een bedrag uit aan de universiteit, terwijl de kosten laag zijn.

De winnende uitzending bouwt voort op eerdere uitzendingen van Argos in 2017. Een andere student van de master Journalistiek en media, Els Onink, droeg aan deze afleveringen bij toen zij stage liep bij Argos.

Duale master Journalistiek en media

Journalistiek en media aan de UvA is een duaal masterprogramma, wat inhoudt dat de opleiding een sterke praktijkcomponent heeft. Zo lopen studenten als onderdeel van het anderhalf jaar durende programma verplicht stage. Daarbij wordt samengewerkt met media- en andere instellingen, zoals de landelijke dagbladen, Beeld en Geluid, AT5 en de publieke en commerciële omroepen. Studenten en alumni vallen geregeld in de prijzen met hun journalistieke prestaties.

Studenten en alumni in het nieuws: