Studenten van de UvA-master Geschiedenis (Educatie en communicatie) maakten, in samenwerking met opdrachtgever Bezoekerscentrum De Dageraad (onderdeel van museum Het Schip), de bijzondere tentoonstelling ‘De Kracht van het Ambacht. 100 jaar vakmanschap in de Pijp’, die daar van woensdag 18 december 2019 tot en met 20 juni 2020 te zien zal zijn. De tentoonstelling brengt de geschiedenis van 100 jaar ambachten in de Amsterdamse Pijp in kaart.
Foto: Harrie van Kessel

Van meubelrestauratoren en drukkers tot bierbrouwers, oliebollenbakkers, diamantslijpers en 3D-printers: honderd jaar vakmanschap uit de Pijp is door de studenten in de schijnwerpers gezet. In de expositie kun je foto’s, kunstwerken en gereedschappen bekijken, allen gemaakt door ambachtslieden uit de Pijp.

Het ambacht in de Pijp

De Pijp is een wijk met een uitgesproken eigen karakter. Al sinds het ontstaan van de wijk de Pijp aan het einde van de negentiende eeuw spelen ambacht en vakmanschap een belangrijke rol in het definiëren daarvan. Vaklieden zorgden voor nieuw leven in tijden van verval, voor innovatie en organiseerden verzet. Vandaag de dag leeft het ambacht als nooit te voren, maar ambachtslieden staan ook voor uitdagingen. De opkomst van de Pijp als bruisende woonwijk biedt hen veel kansen, maar de keerzijde is dat de huurprijzen de hoogte in schieten, er meer concurrentie is, en de buurt sneller verandert. In deze tentoonstelling wordt onder andere duidelijk hoe waardevol een historisch perspectief is bij het bespreken van belangrijke maatschappelijke thema’s zoals de identiteit en toekomst van een wijk en de verbondenheid van werk en samenleving.

‘Made in de Pijp’

Voor dit project werkten de studenten niet alleen samen met de opdrachtgever, maar ook met de organisatie ‘Made in de Pijp’, een vereniging van dertig ambachtelijke bedrijfjes uit de Pijp. Naast historische objecten is er in de expositie dus ook werk van vandaag de dag te zien. Vakmanschap is (uiteraard) de verbindende rode draad.

Geschiedenis aan de UvA

De discipline Geschiedenis aan de UvA heeft een breed en gevarieerd opleidingsaanbod in huis. De studenten die deze tentoonstelling hebben gemaakt doen de educatieve master Geschiedenis (Educatie en communicatie), waarin ze in twee jaar tijd worden opgeleid tot eerstegraads docent geschiedenis. Het verwerven van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden wordt in deze master gecombineerd met het opdoen van praktijkervaring.