Waarom kunnen we dit niet stoppen? Deze vraag spookte door het hoofd van de Franse president Macron na de aanslag op een Franse geschiedenisleraar. Op 16 oktober werd docent Samuel Paty in de buurt van Parijs onthoofd door een leerling; twee weken later werd Frankrijk opgeschrikt door een nieuwe aanslag in Nice.

Sinds 2015 is Frankrijk slachtoffer van tal van terroristische aanslagen, beginnend met de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo. Volgens historicus en Frankrijk-kenner Niek Pas past de onthoofding van de geschiedenisleraar en de mesaanval in Nice ook in het rijtje van aanslagen. In verschillende media geeft hij zijn visie op de gebeurtenissen:

Dr. N.G. (Niek) Pas

Faculteit der Geesteswetenschappen