Rosa de Jong, promovendus bij de Amsterdam School of Historical Studies (ASH), ontvangt het prestigieuze Alexander Grass Memorial Fellowship voor haar project ‘From European Ports to Caribbean Homes: Second World War Refugees in Global Transit’.

Vanaf januari 2022 zal De Jong acht maanden doorbrengen in de archieven van het Jack, Joseph and Morton Mandel Center for Advanced Holocaust Studies, gevestigd in het United States Holocaust Memorial Museum in Washington DC. Daar zal ze met name de enorme collectie raadplegen van opgenomen interviews met overlevenden van de Tweede Wereldoorlog.

De Jong doet onderzoek naar de vluchtelingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Nederland naar de Caraïben vluchtten. In onderstaande video vertelt ze meer over haar onderzoek:

Onderzoek Rosa de Jong

Behalve promovendus aan de UvA is Rosa de Jong ook gastonderzoeker bij het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies.

R. (Rosa) de Jong MA

Faculteit der Geesteswetenschappen