In drie buurten in Amsterdam-West is vanaf vandaag informatie beschikbaar over de achtergrond van de historische figuren naar wie straten zijn vernoemd. Studenten van de UvA-master Publieksgeschiedenis inventariseerden de geschiedenis van de straatnamen in deze buurten in opdracht van de gemeente Amsterdam. In de Staatsliedenbuurt, de Chassébuurt en de Zeeheldenbuurt kunnen Amsterdammers via informatieborden en QR-codes met audiofragmenten meer te weten komen over over de geschiedenis van historische figuren als Witte de With en Michiel de Ruyter.
Studenten Eline Alberts en Daimy Comijs met wethouder Rutger Groot Wassink (foto Mariet Dingemans / gemeente Amsterdam)

De gemeente Amsterdam werkt al langer aan het stimuleren van een breder begrip van de geschiedenis van de stad. Naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad waarin werd verzocht onderzoek te doen naar straatnamen van historische figuren uit de koloniale tijd is het project opgezet in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en onderzoeksbureau Van Gisteren.

Wethouder Rutger Groot Wassink (Sociale Zaken en Diversiteit): 'De afgelopen jaren is er in binnen- en buitenland veel gesproken over straatnamen en standbeelden van historische figuren in de publieke ruimte. Het is belangrijk om je te verdiepen in de geschiedenis en achtergronden van historische figuren die we terugvinden op de straatnaamborden in de stad. Ik ben daarom trots op deze samenwerking met de UvA en Van Gisteren en hoop dat veel Amsterdammers zich verdiepen in onze gedeelde geschiedenis en met elkaar het gesprek aan gaan over de betekenis hiervan.'

Wandeling, website en podcast

Studenten van de master Publieksgeschiedenis hebben in opdracht van de gemeente de geschiedenis van de straatnamen in deze drie buurten geïnventariseerd. Ook onderzochten ze hoe deze kennis op een laagdrempelige manier met de buurtbewoners gedeeld kan worden. Daarvoor deden zij literatuur- en archiefonderzoek en spraken zij met bewoners. De studenten pitchten, onder leiding van de wethouder, in groepjes hun ideeën. Uit deze presentatie werden twee plannen uitgekozen: een website, bereikbaar via QR-codes op straat en informatieborden op de locaties.

De informatieborden staan op de volgende drie plekken: het Witte de Withplein (Chassébuurt), De Rijpgracht (Admiralenbuurt) en in de Tasmanstraat (Zeeheldenbuurt). Per buurt is een wandeling langs QR-codes op de stoep uitgezet. Met de QR-codes kan geluisterd worden naar een podcast, waarin over de drie buurten wordt gesproken door buurtbewoners en experts op het gebied van straatnaamgeving, kolonialisme en slavernij. Op de bijbehorende website is alle informatie over de onderzochte straatnamen terug te vinden. De biografieën van de historische figuren worden ook gedeeld op de straatnamenwebsite van de gemeente. De informatie in de buurten is te zien tot 19 april 2022.